بيستم هر
ماه تا بيست و هفتم آن ماه است اگر روز دهم ماه زائيد و تا يك ماه يا بيشتر پى در
پى خون ديد، تا روز هفدهم نفاس و از روز هفدهم تا ده روز حتّى خونى كه در روزهاى
عادت خود كه از بيستم تا بيست و هفتم است مىبيند، استحاضه مىباشد، و بعد از
گذشتن ده روز اگر خونى را كه مىبيند در روزهاى عادتش باشد حيض است چه نشانههاى
حيض را داشته چه نداشته باشد، و همچنين است اگر در روزهاى عادتش نباشد ولى
نشانههاى حيض را داشته باشد، امّا اگر خونى كه بعد از گذشتن ده روز از نفاس
مىبيند در روزهاى عادت حيض او نباشد و نشانههاى حيض را هم نداشته باشد استحاضه
است.
مسأله
526- زنى كه در حيض نيست و عادت عدديّه ندارد، اگر بعد از زايمان تا يك
ماه يا بيشتر از يك ماه خون ببيند، حكم ده روز اول آن در مسأله (523) گذشت، و ده
روز دوم آن استحاضه است. و خونى كه بعد از آن مىبيند اگر نشانه حيض را داشته باشد
يا در وقت عادتش باشد، حيض، و گرنه آن هم استحاضه مىباشد.
غسل مسّ ميّت
مسأله
527- اگر كسى بدن انسان مردهاى را كه سرد شده و غسلش ندادهاند مس كند
يعنى جائىاز بدن خود را به آن برساند بايد غسل مسّ ميّت نمايد، چه در خواب مس كند
چه در بيدارى، با اختيار مس كند يا بىاختيار، حتّى اگر ناخن و استخوان او به ناخن
و استخوان ميّت برسد بايد غسل كند، ولى اگر حيوان مردهاى را مس كند غسل بر او
واجب نيست.
مسأله
528- براى مسّ مردهاى كه تمام بدن او سرد نشده غسل واجب نيست اگرچه
جائى را كه سرد شده مس نمايد.
مسأله
529- اگر موى خود را به بدن ميّت برساند يا بدن خود را به موى ميّت يا
موى خود را به موى ميّت برساند، بنابر احتياط غسل كند و لكن آن غسل براى نماز كافى
نيست مگر آنكه موى خود و موى ميّت بلند نباشد كه در اين صورت غسل مسّ ميّت براى
نماز كافى است.
مسأله
530- براى مسّ بچه مرده حتّى بچه سقط شدهاى كه چهار ماه او تمام شده
غسل مس