مسأله 49- اگر آب مضاف طورى با آب كر يا جارى مخلوط شود،
كه ديگر آب مضاف به آن نگويند پاك مىشود.
مسأله
50- آبى كه مطلق بوده و معلوم نيست كه به حد مضاف شدن رسيده يا نه، مثل
آب مطلق است، يعنى چيز نجس را پاك مىكند، و وضو و غسل هم با آن صحيح است. و آبى
كه مضاف بوده و معلوم نيست مطلق شده يا نه، مثل آب مضاف است، يعنى چيز نجس را پاك
نمىكند، و وضو و غسل هم با آن باطل است.
مسأله
51- آبى كه معلوم نيست مطلق است يا مضاف و معلوم نيست كه قبلا مطلق يا
مضاف بوده، نجاست را پاك نمىكند، و وضو و غسل هم با آن باطل است، و چنانچه نجاستى
به آن برسد نجس مىشود اگرچه به اندازه كر يا بيشتر باشد.
مسأله
52- آبى كه عين نجاست مثل خون و بول به آن برسد و بو يا رنگ يا مزه آن
را تغيير دهد، اگرچه كر يا جارى باشد نجس مىشود، ولى اگر بو يا رنگ يا مزه آب،
بواسطه نجاستى كه بيرون آن است عوض شود، مثلا مردارى كه پهلوى آب است بوى آن را تغيير
دهد نجس نمىشود.
مسأله
53- آبى كه عين نجاست مثل خون و بول در آن ريخته و بو يا رنگ يا مزه آن
را تغيير داده، چنانچه به كر يا جارى متصل شود، يا باران بر آن ببارد، يا باد
باران را در آن بريزد، يا آب باران از ناودان هنگام باريدن در آن جارى شود، و در
تمام اين صور تغيير آن از بين برود پاك مىشود.
مسأله
54- اگر چيز نجسى را در كر يا جارى تطهير نمايند، آبى كه بعد از بيرون
آوردن، از آن مىريزد پاك است.
مسأله
55- آبى كه پاك بوده و معلوم نيست نجس شده يا نه پاك است. و آبى كه نجس
بوده و معلوم نيست پاك شده يا نه نجس است.
مسأله
56- نيمخورده سگ و خوك و كافرى كه از اهل كتاب يعنى يهودى و نصرانى و
مجوسى نباشد نجس و خوردن آن حرام است. و نيمخورده حيوانات حرام گوشت پاك، و خوردن
آن در غير گربه مكروه مىباشد.