responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : التبريزي، الميرزا جواد    الجزء : 1  صفحة : 259

روزه بگيرد صحيح است.

مسأله 1634- كسى كه در شب ماه رمضان جنب است ومى‌داند كه اگر بخوابد تا صبح بيدار نمى‌شود، نبايد غسل نكرده بخوابد، و چنانچه پيش از غسل بخوابد و تا صبح بيدار نشود، روزه‌اش باطل است و قضا و كفّاره بر او واجب مى‌شود.

مسأله 1635- هرگاه جنب در شب ماه رمضان بخوابد و بيدار شود، احتياط واجب آن است كه پيش از غسل در صورتى كه عادتش به بيدار شدن نباشد نخوابد اگرچه احتمال بدهد كه اگر دوباره بخوابد پيش از اذان صبح بيدار مى‌شود.

مسأله 1636- كسى كه در شب ماه رمضان جنب است و يقين دارد كه اگر بخوابد پيش از اذان صبح بيدار مى‌شود، چنانچه تصميم داشته باشد كه بعد از بيدار شدن غسل كند و با اين تصميم بخوابد و تا اذان خواب بماند، روزه‌اش صحيح است. و همچنين است كسى كه عادت بيدار شدن قبل از اذان صبح را داشته و احتمال بيدار شدن را نيز بدهد.

مسأله 1637- كسى كه در شب ماه رمضان جنب است و مى‌داند يا احتمال مى‌دهد كه اگر بخوابد پيش از اذان صبح بيدار مى‌شود، چنانچه غفلت داشته باشد كه بعد از بيدار شدن بايد غسل كند، در صورتى كه بخوابد و تا اذان صبح خواب بماند، بنابر احتياط قضا بر او واجب مى‌شود.

مسأله 1638- كسى‌كه در شب ماه رمضان جنب‌است ويقين دارد يااحتمال‌مى‌دهد كه‌اگر بخوابد پيش از اذان صبح بيدار مى‌شود، چنانچه نخواهد بعد از بيدار شدن غسل كند يا ترديد داشته باشد كه غسل كند يا نه، در صورتى كه بخوابد و بيدار نشود، روزه‌اش باطل و قضا و كفّاره لازم است.

مسأله 1639- اگر جنب در شب ماه رمضان بخوابد و بيدار شود و يقين كند يا احتمال دهد كه اگر دوباره بخوابد پيش از اذان صبح بيدار مى‌شود و تصميم هم داشته باشد كه بعد از بيدار شدن غسل كند، چنانچه دوباره بخوابد و تا اذان بيدار نشود، بايد روزه آن روز را قضا كند، و اگر از خواب دوم بيدار شود و براى مرتبه سوم بخوابد و تا اذان صبح بيدار نشود، قضاى روزه واجب مى‌شود و بنابر احتياط استحبابى كفّاره نيز بدهد.

مسأله 1640- مراد از خواب اول و دوم و سوم- در صورتى كه انسان در خواب محتلم شود- خوابى‌است‌كه‌بعد از بيدار شدن بخوابد، وامّا خوابى‌كه در آن محتلم‌شده خواب‌اول حساب نمى‌شود.

مسأله 1641- اگرروزه‌دار در روز محتلم شود، واجب نيست فوراً غسل كند.

اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : التبريزي، الميرزا جواد    الجزء : 1  صفحة : 259
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست