اطمينان
پيدا كند، بنابر احتياط واجب بايد به حرف آنان عمل نمايد.
مسأله
1511- اگر بفهمد نماز آياتى كه خوانده باطل بوده، بايد دوباره بخواند، و
اگر وقت گذشته قضا نمايد.
مسأله
1512- اگر در وقت نماز يوميّه نماز آيات هم بر انسان واجب شود، چنانچه
براى هر دو نماز وقت دارد، هر كدام را اول بخواند اشكال ندارد، و اگر وقت يكى از
آن دو تنگ باشد، اول آن را بخواند، و اگر وقت هر دو تنگ باشد، بايد اول نماز
يوميّه را بخواند.
مسأله
1513- اگر در بين نماز يوميّه بفهمد كه وقت نماز آيات تنگ است، چنانچه
وقت نماز يوميّه هم تنگ باشد، بايد آن را تمام كند بعد نماز آيات را بخواند، و اگر
وقت نماز يوميّه تنگ نباشد، آن را بشكند و اول نماز آيات و بعد نماز يوميّه را
بجاآورد.
مسأله
1514- اگر در بين نماز آيات بفهمد كه وقت نماز يوميّه تنگ است، بايد نماز
آيات را رها كند و مشغول نماز يوميّه شود و بعد از آن كه نماز را تمام كرد پيش از
انجام كارى كه نماز را بهم بزند، بقيه نماز آيات را از همانجا كه رها كرده بخواند.
مسأله
1515- اگر در حال حيض يا نفاس زن، آفتاب يا ماه بگيرد يا رعد و برق و
مانند اينها اتفاق بيفتد، نماز آيات بر او واجب نيست و قضا هم ندارد.
دستور
نماز آيات:
مسأله
1516- نماز آيات دو ركعت است و در هر ركعت پنج ركوع دارد، و دستور آن اين
است كه انسان بعد از نيّت، تكبير بگويد و يك حمد و يك سوره تمام بخواند و به ركوع
رود و سر از ركوع بردارد، دوباره يك حمد و يك سوره بخواند، باز به ركوع رود تا پنج
مرتبه، و بعد از بلند شدن از ركوع پنجم دو سجده نمايد و برخيزد و ركعت دوم را هم
مثل ركعت اول بجاآورد و تشهّد بخواند و سلام دهد.
مسأله
1517- در نماز آيات ممكن است انسان بعد از نيّت و تكبير و خواندن حمد،
آيههاى يك سوره را پنج قسمت كند و يك آيه يا كمتر يا بيشتر آن را بخواند و به
ركوع رود و سربردارد و بدون اينكه حمد بخواند، قسمت دوم از همان سوره را بخواند و
به ركوع رود، و همين طور تا پيش از ركوع