اسم الکتاب : إستفتائات جديد المؤلف : تبريزي، ميرزا جواد الجزء : 2 صفحة : 467
بسمه تعالى
-
مقصود از رحم، فاميل نسبى نزديك است و بايد ارتباط و برخورد با آنها طورى باشد كه
قطع رحم صدق نكند هرچند صله رحم به مثل تلفن زدن يا نامه نوشتن و احوالپرسى باشد،
و اللّه العالم.
1889
-
در اكثر آيات قرآن فعل به صورت جمع بسته شده است مثلا «نحن اقرب إليه من حبل
الوريد» يا «انّا خلقنا الانسان من طين و غيره» آيا اين به وحدانيت حضرت بارى
تعالى خدشهاى وارد نمىنمايد؟
بسمه
تعالى
-
موارد آيات متفاوت است، در جاهايى كه مأمورين تحت فرمان هم ملاحظه شود به صورت جمع
آورده مىشود، و اللّه العالم.
1890
-
اگر دعا و صدقه قضا و قدر حتمى را برمىگرداند، چرا امام حسين عليه السّلام نه دعا
كردند و نه صدقهاى دادند؟
بسمه
تعالى
-
امام حسين عليه السّلام وظيفه خود را مىدانستند و در انتخاب يكى از دو راه مخيّر
بودند و راهى را كه به درجات اعلى منتهى مىشد برگزيدند، و اللّه العالم.
1891
-
حضرت يوسف عليه السّلام وقتى كه زليخا دعوت به چنان كارى از او كرد اين سرنوشت
(قضا و قدر) بود كه از اين كار امتناع ورزيدند يا اختيار؟ اگر با اراده و اختيار
خود امتناع كردند، پس تكليف قضا و قدر چه مىشود؟ و اگر سرنوشت و تقدير اين بود كه
حضرت يوسف با زليخا زنا نكند، پس اختيار و اراده ديگر بايد كنار رود، زيرا اگر در
آن لحظه من هم جاى حضرت يوسف عليه السّلام بودم امتناع مىكردم لطفا تشريح نماييد.
بسمه
تعالى
-
كار حضرت يوسف عليه السّلام مانند همه كارهاى اختيارى ديگر بوده است، و اين انتخاب
حضرت يوسف با توجه به آگاهى و تربيتهاى خاندان نبوّت واقع گرديد. و قضا و قدر در
امور غير اختيارى با اينكه تقدير الهى اين است كه مردم با اختيار طاعت يا معصيت
كنند منافات ندارد، و اللّه العالم.
1892
-
آيا هنگامى كه زليخا درخواست زنا از حضرت يوسف عليه السّلام داده بود، حائلى
خداوندى بين زليخا و حضرت عليه السّلام ايجاد شد؟
بسمه
تعالى
-
در حضرت يوسف عليه السّلام زمينه اجتناب از گناه قبل از واقعه مذكور بود و آن وجود
اسم الکتاب : إستفتائات جديد المؤلف : تبريزي، ميرزا جواد الجزء : 2 صفحة : 467