و اگر سهوا و يا به خاطر ندانستن حكم در اول ذى
الحجّه يا پيش از آن احرام ببندد، احرام او صحيح است.
بعيد
نيست كه جايز باشد در اثناى اعمال حج براى عمره مفرده احرام ببندد، و اگر دو يا سه
روز زودتر از روز ترويه (هشتم ذى الحجّه) براى حج احرام بسته باشد، مىتواند براى
عمره مفرده احرام ببندد و آن را انجام دهد، سپس براى اعمال حج به عرفات برود.
5-
اگر سهوا و يا به خاطر ندانستن حكم احرام نبندد و از مكه بيرون رود، و پيش از
رسيدن به عرفات متوجه شود، بايد برگردد و در مكه احرام ببندد. اما اگر به خاطر كمى
وقت و يا عذر ديگر نتواند برگردد، در همان جا احرام ببندد، و اگر پس از رسيدن به
عرفات متوجه شود كه مىتواند برگردد، واجب نيست به مكه برگردد، بلكه همانجا احرام
مىبندد. گرچه بهتر است كه در اين صورت هم برگردد و در مكه احرام ببندد و دوباره
به عرفات بازگردد.
اگر
پس از مدتى توقف در عرفات متوجه شود، يا حكم را بداند، لازم نيست برگردد، هر چند
كه مىتواند به مكه برگردد، بلكه در همان جا احرام مىبندد، و اگر تا پايان اعمال
حج يادش نيامد، يا حكم را ندانست، حج او صحيح است و كفاره هم ندارد.
6-
اگر عمدا و با آگاهى از حكم شرعى، احرام را ترك كند، بايد آن را جبران نمايد، و
اگر پيش از وقوف در عرفات احرام ببندد، حج او صحيح است، و اما اگر پيش از وقوف در
عرفات نتواند آن را جبران كند، حج باطل است، و سال آينده بايد اعاده كند.