آن. و اگر نايب است، اسم كسى او را بياورد، اگر
حج مستحبى است كلمه (حجة الاسلام) ساقط مىشود.
2-
احرام حج مانند احرام عمره تمتع است، و جز نيت هيچ تفاوتى با هم ندارند.
3-
احرام حج را بايد در شهر مكه ببندد. و در هر نقطه اين شهر كه احرام ببندد- حتى در
قسمتهايى كه جديدا به وجود آمده و جزء شهر مكه به حساب مىآيد- جايز و كافى است.
اما احرام از محلّهها و يا نقطههاى ديگرى كه عنوان و اسم خاصى دارد و جزء شهر
مكه به حساب نمىآيد- هر چند به خاطر توسعه شهر مكه به آن وصل شده است- جايز نيست.
4-
واجب است كه پيش از زوال روز نهم ذى الحجة احرام ببندد تا بتواند وقوف واجب در
عرفات را درك كند. و نبايد احرام را تا بعد از زوال تأخير اندازد.
اگر
احرام را تا بعد از زوال روز نهم به قدرى تأخير بيندازد كه تنها مسمى وقوف در
عرفات را درك كند، گناه كرده است. هر چند حج او صحيح است. و بهتر است روز هشتم ذى
الحجّه احرام ببندد، اگر چه مىتواند يك يا دو و يا سه روز قبل از هشتم ذى الحجّه
احرام ببندد. و فرق ندارد شخص، سالم باشد يا بيمار، پير باشد يا جوان، مرد باشد يا
زن. البته اگر بعد از فراغت از عمره تمتع به خاطر ضرورتى، و يا بدون آن، بخواهد از
مكه خارج شود و مطمئن باشد كه زمان حج را از دست نخواهد داد، مىتواند از مكه
بيرون رود. و بهتر است كه احرام ببندد و با احرام بيرون رود. هر چند پيش از ماه ذى
الحجّه باشد.