زن راضى بوده باشد، امّا اگر زن مجبور باشد، چيزى
به گردنش نيست، بلكه در اين صورت دو كفاره بر شوهرش مىآيد. و بين آن دو از محل
وقوع اين عمل (نزديكى) تا زمان فارغ شدن از مناسك حج، جدايى شود، و نيز اين جدايى
بايد در حج سال بعد به شرط آنكه شخص سوّمى همراه نداشته باشند مراعات شود، و اين
جدايى بايد تا روز خروج از منى و يا تا رسيدن به محلّ وقوع عمل نزديكى ادامه داشته
باشد.
مسأله
279- در فرض مذكور، حج اوّل صحيح بوده و حج دوّم بجهت كيفر عمل نزديكى
است.
مسأله
280- اگر محرم در احرام حج عمدا و با علم و التفات به حكم شرعى بعد از
وقوف در مزدلفه و پيش از طواف نساء با زنش نزديكى كند، واجب نيست حجش را در سال
بعد اعاده نمايد، البته اگر عمل نزديكى قبل از دور پنجم طواف نساء بوده باشد هم
گناه و هم كفّاره دارد، ولى اگر بعد از آن باشد، كفاره ندارد و فقط گناه دارد.
بنابر
اظهر حكم مذكور شامل مواردى كه مرد با غير زن خودش نزديكى نمايد نيز مىشود.
كفاره
جماع
مسأله
281- در كفاره جماع ذبح شتر ماده و يا نرى كه پنج سالش تمام شده و داخل
سال ششم شده است كفايت مىكند. البته، اگر نزديكى در عمره تمتع باشد، در صورت
ناتوانى مىتوان بجاى شتر، يك گاو ذبح نمود، و در صورت عجز از آن، ذبح يك گوسفند
نيز كافى