بنابر قول به صحّت عمره با وجود مقاربت در اثناى
آن، واجب است شخصى كه مرتكب اين عمل شده، تا ماه بعد در مكّه بماند و سپس به يكى
از ميقاتهاى پنجگانه رفته و از آنجا احرام بسته و عمرهاش را اعاده نمايد.
همچنانكه
بنابر قول به فساد عمره نيز چنين بايد بكند. و حكم زن محرم نيز مانند مردان
مىباشد، بنابراين اگر جهل به حكم داشته و يا آن را فراموش كرده باشد، عمرهاش
صحيح است و كفاره ندارد، و امّا اگر علم به حكم داشته باشد، و راضى بوده كه شوهرش
با او نزديكى نمايد، كفاره و گناه دارد امّا عمرهاش صحيح است، ولى در فرض عدم
رضايت و رغبت زن، كفاره و گناه ندارد.
مسأله
277- اگر مرد بعد از محلّ شدن با زنش كه در حال احرام است نزديكى نمايد.
يك شتر نر بعنوان كفاره بر زن واجب مىگردد، ولى مرد بايد كفاره آن را به زن
بپردازد. و بنابر اظهر حكم مذكور شامل تمام مردان غير محرم نيز مىشود.
مسأله
278- اگر مردى از روى ندانستن حكم شرعى و يا فراموش كردن آن در احرام حج
پيش از وقوف در مزدلفه با زن خود نزديكى نمايد، حجّش صحيح بوده و كفاره ندارد: و
اگر عمدا و با التفات به حكم شرعى با زنش نزديكى نمايد، حجّش صحيح مىباشد ولى
گناهكار است و كفاره ندارد و بايد سال بعد حجش را تكرار نمايد، چه اين حج فعلى او
حجّة الاسلام و يا حج ديگرى مانند حج نذرى و يا حج مستحبى باشد. و حكم زن نيز در
اين احرام چنين است، البته ثبوت كفاره بر زن و وجوب حج در سال بعد مشروط به اين
است كه