[960] م- تأخير انداختن از اول ظهر اگر كم باشد مثلًا به مقدار نماز ظهر و
عصر كه جمع بين آنها كند، معلوم نيست حرام باشد، ولى احتياط آن است كه تأخير
نيندازد.
[961] م- بودن در مجموع بعد از ظهر تا مغرب گرچه
واجب است چنانچه گذشت لكن تمام آن ركن نيست كه حج به ترك آن باطل شود، پس اگر
مقدار كمى[1] توقف كند و برود يا طرف عصر
بيايد و توقف كند حج او صحيح است اگر چه توقف نكردن از روى عمد و علم باشد.
[962] م- آنچه در وقوف ركن است مسماى وقوف است به
اين معنى كه گفته شود قدرى در عرفات بوده، هرچند خيلى كم باشد مثل يك دقيقه يا دو
دقيقه[2] پس اگر هيچ به عرفات نرود ركن
را ترك كرده.
[963] م- اگر از روى عمد و علم، وقوف ركنى را ترك
كند يعنى در هيچ جزء از بعدازظهر تا مغرب در عرفات نباشد حجش باطل است، و كفايت
نمىكند براى او وقوف در شب عيد كه وقوف[3]
اضطرارى است.
[964] م- اگر كسى عمداً پيش از غروب شرعى از
عرفات كوچ كند و از
[1]- و يا وقوف اضطرارى را
درك كند يعنى وقوف مقدارى از شب عيد و سپس رفتن بهمشعر الحرام اگر چه گناه كرده
است.
[2]- بقدرى كه عرفاً بگويند
در عرفات توقف كرده است.