[832] م- واجب است سعى را بعد از طواف و نماز آن
بجا آورد و اگر عمداً پيش از آنها بجا آورد بايد بعد از طواف و نماز، آن را اعاده
كند.
[833] م- اگر از روى فراموشى مقدم بدارد سعى را
بر طواف[1]، اقوى آن است كه آن[2]
را اعاده كند و همچنين است اگر از روى ندانستن مسأله مقدم بدارد.
[834] م- واجب است رفتن و برگشتن از راه[3]
متعارف باشد، پس اگر از راه غير متعارف به صفا برود يا به مروه، سعيش باطل است.
[835] م- اگر بين صفا و مروه را دو طبقه يا چند
طبقه كنند و تمام طبقات بين دو كوه باشد، از هر طبقه جايز است سعى كند گرچه احوط
سعى از همان راهى است كه از اول متعارف بوده.
[1]- و يا طواف را فراموش
كند و بعد متذكر شود و انجام دهد.
[2]- يعنى سعى را ولكن اگر
محل تدارك گذشته باشد؛ يعنى در عمره تمتع به عرفات رفتهباشد و در حج به كشور خود
برگشت كرده باشد اعاده سعى لازم نيست وليكن احوط كفاره دادن يك گوسفند است و
همچنين اگر سعى را قبل از اتمام طواف سهواً و به خيال اين كه طوافش تمام شده است
شروع كرده و يا تمام كند چنانچه چهار دور از طواف را انجام داده باشد اعاده سعى
لازم نيست بلكه پس از اتمام طواف و نماز آن اگر سعى را قبلًا تمام كرده تمام است و
اگر چيزى از آن باقيمانده آن را كامل مىكند.
[3]- يعنى صدق سعى ميان صفا
و مروه عرفاً لازم است نه اينكه به جاى ديگرى برود و ازآنجا به صفا و يا مروه
برود.