اسم الکتاب : منتخب فقرات فقهيه المؤلف : شريفي اشکوري، الياس الجزء : 1 صفحة : 372
2- نسب به خطّ اطراف: و آن نسبى است بين دو نفر
كه به واسطه ولادت از يك نفر بوجود آمده باشد، چه اين ولادت بدون واسطه باشد،
مانند برادر، خواهر، عمو، عمّه، دايى، خاله و چه اين ولادت با واسطه باشد، مانند
اولاد برادر و خواهر و عمو و عمّه و دايى و خاله و اولاد اولادشان هرچه پايين
روند؛ البته اگر اولاد اولادشان آنقدر پايين روند كه عرف منسوب بودن آنها را تصديق
نكند بين آنها توارث نيست.
1614-
نسب بايد به سبب شرعى صورت گرفته باشد؛ و نسبى كه به واسطه وطى به شبهه حاصل شده و
نيز نسب مِلَلى كه مسلمان نيستند ولى نكاح را طبق معتقدات خود انجام دادهاند، در
حكم نسب شرعى است.
دوم-
سبب:
سبب
در مقابل نسب است و مقصود از آن اتصال دو شخص به يكديگر فقط به وسيله ربط مىباشد.
1615- سبب موجب ارث بر دو نوع است: 1- زوجيّت دائم، يعنى رابطهاى كه در اثر نكاح
دائم حاصل مىگردد، 2- وِلاء، يعنى رابطهاى كه بين شخص با ديگرى به جهتى غير از
خويشاوندى برقرار مىگردد، و اين رابطه موجب ارث شناخته شده است، و داراى سه مرتبه
مىباشد:
الف-
وِلاء عِتق، يعنى رابطهاى بين مولى و بنده كه بر اثر آزاد نمودن بنده توسط مولى
بوجود مىآيد، و مربوط به بخش «عبيد و إماء» است و فعلًا موضوعيّت ندارد.
ب-
وِلاء ضِمان جَريره، يعنى رابطهاى بين دو نفر كه بر اثر عقد مخصوص بوجود مىآيد و
نتيجه اش اين است كه طرفين عقد، از يكديگر ارث مىبرند.
ج-
وِلاء امامت يعنى رابطه بين شخص و امام معصوم عليه السلام بر اثر ولايتى كه امام
عليه السلام دارد.
1616-
عقد مخصوص ضِمان جَريره اين است كه كسى به ديگرى بگويد: قرارداد مىنماييم كه تو
مرا حمايت و كمك كنى و من هم تو را حمايت و كمك نمايم و تو عاقله من باشى و من هم
عاقله تو باشم[1] و تو از من ارث ببرى و من هم
از تو ارث ببرم، و طرف ديگر آن را قبول كند.
1617-
ضامن جَريره با دو شرط از مضمون متوفّاى خود ارث مىبرد: 1- مضمون متوفّى وارث
[1] - تعريف عاقله در جلد 7، بخش«
لُقَطه»، صفحه 57، پاورقى فقره( 15) و در جلد 10 صفحات 430 تا 433 بيان شده است.
اسم الکتاب : منتخب فقرات فقهيه المؤلف : شريفي اشکوري، الياس الجزء : 1 صفحة : 372