معمول است و در بعضى از شهرها معمول نيست، يازدهم: گياهى كه روى آب
مىرويد، دوازدهم: ميوه نارس، سيزدهم: برگ درخت انگور در زمانى كه تَر است، همانطور كه در بند سوم از فقره
(1123) گفته شد، و بنابر احتياط لازم سجده بر برگ چاى و برگ قهوه و ترياك و نخاله
گندم و جو و برنج جائز نيست.
1126-
در حال اختيار سجده كردن بر گچ و آهك پخته و آجر و كوزه گِلى و سفال جائز
نمىباشد.
1127-
تربت حضرت سيد الشهداء (عليه السلام) براى سجده بهتر از هر چيز مىباشد، و بعد از
آن خاك و بعد از خاك سنگ و بعد از سنگ گياه از سائر اشيائى كه سجده بر آنها صحيح
است بهتر مىباشند.
1128-
اگر نمازگزار چيزى كه سجده بر آن صحيح است ندارد، يا دارد ولى به واسطه سرما يا
گرماى زياد و مانند اينها نمىتواند بر آن سجده كند، احتياط مستحب آن است كه اگر
لباسش از جنس كتان يا پنبه است بر لباسش سجده كند؛ و اگر لباسش از جنس پنبه يا
كتان نيست، مخير است بين اينكه بر لباسش سجده كند يا بر پشت دستش؛ و چنانچه سجده
بر آنها هم ممكن نباشد، بايد بر چيز معدنى مانند طلا سجده كند.
1129-
سجده بر گِل و خاك سستى كه پيشانى روى آن آرام نمىگيرد باطل است.
1130-
اگر مُهر در سجده اول به پيشانى نمازگزار بچسبد، چنانچه بدون اينكه مهر را از
پيشانى بردارد دوباره به سجده برود، نمازش باطل مىشود، و بايد آن را اعاده نمايد.
1131-
اگر در بين نماز چيزى كه نمازگزار بر آن سجده مىكند گم شود، و چيز ديگرى كه سجده
بر آن صحيح است نداشته باشد، چنانچه وقت وسعت دارد بايد نماز را بشكند؛ و اگر وقت
تنگ است، چنانچه لباسش از جنس كتان يا پنبه است بايد بر آن سجده كند؛ و اگر لباسش
از جنس پنبه يا كتان نيست، مخير است كه بر آن لباس يا بر پشت دست خود سجده نمايد؛
و چنانچه سجده بر آنها هم ممكن نباشد، بايد بر چيز معدنى مانند طلا سجده كند.
1132-
هرگاه نمازگزار در حال سجده بفهمد پيشانى را بر چيزى گذاشته است كه سجده بر آن
باطل مىباشد، اگر ممكن است، بايد پيشانى را از روى آن به روى چيزى