responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : فقرات فقهيه المؤلف : شريفي اشکوري، الياس    الجزء : 1  صفحة : 472

749- اگر كسى نداند بدن يا لباسش نجس است، و بعد از نماز بفهمد كه نجس بوده است، نمازش صحيح مى‌باشد؛ ولى احتياط مستحب آن است كه اگر وقت دارد دوباره آن نماز را بخواند.

750- اگر كسى فراموش كند بدن يا لباسش نجس است، و در بين نماز يا بعد از آن يادش بيايد، بايد آن نماز را دوباره بخواند، و اگر وقت گذشته است آن را قضاء كند.

751- كسى كه در وسعت وقت مشغول نماز است، اگر در بين نماز ببيند كه بدن يا لباسش نجس است، و بداند كه همان وقت نجس شده‌اند، يا براى او كشف شود كه قبل از نماز نجس شده‌اند، يا شك كند كه همان وقت نجس شده‌اند يا از قبل نجس بوده‌اند، در هر يك از اين سه حالت پيش از آنكه چيزى از نماز را با بدن يا لباس نجس بخواند، چنانچه آب كشيدن بدن يا لباس يا عوض كردن لباس يا بيرون آوردن آن براى او ممكن است و نماز را بهم نمى‌زند، بايد در بين نماز بدن يا لباس را آب بكشد يا لباس را عوض نمايد، يا اگر چيز ديگرى عورت او را پوشانده است لباس نجس را بيرون آورد.

ولى چنانچه آب كشيدن بدن يا لباس يا عوض كردن لباس يا بيرون آوردن آن براى او ممكن نيست، يا طورى است كه اگر بدن يا لباس را آب بكشد يا لباس را عوض كند يا بيرون آورد نماز بهم مى‌خورد، يا اگر لباس را بيرون آورد برهنه مى‌ماند، در هر يك از اين سه صورت بايد نماز را بشكند، و با بدن و لباس پاك نماز بخواند.

752- كسى كه در تنگى وقت مشغول نماز است، اگر در بين نماز ببيند كه لباسش نجس است، و بداند كه همان وقت نجس شده است، يا براى او كشف شود كه قبل از نماز نجس شده است، يا شك كند كه همان وقت نجس شده يا از قبل نجس بوده است، در هر يك از اين سه حالت پيش از آنكه چيزى از نماز را با لباس نجس بخواند، چنانچه آب كشيدن لباس يا عوض كردن يا بيرون آوردن آن نماز را بهم نمى‌زند، بايد در بين نماز لباس نجس را آب بكشد يا عوض كند، يا اگر چيز ديگرى عورت او را پوشانده است لباس نجس را بيرون آورد، و نماز را تمام كند.

و اما اگر چيز ديگرى عورت او را نپوشانده است چنانچه لباس را هم نمى‌تواند آب بكشد يا عوض كند، مى‌تواند با همان لباس نماز بخواند، يا لباس را بيرون آورد و به دستورى كه براى برهنگان گفته شد نماز را تمام كند؛ ولى اگر لباس را مى‌تواند آب‌

اسم الکتاب : فقرات فقهيه المؤلف : شريفي اشکوري، الياس    الجزء : 1  صفحة : 472
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست