152- كسى كه مسافرت مقدّمه شغل او مىباشد، حكم
كسى را دارد كه شغل او مسافرت است، بنابر اين كسى كه بين محل كار و محل سكونت او
به اندازه مسافت شرعى يا بيشتر فاصله باشد، و معمولًا بين آن دو محل رفت و آمد
مىكند- به طورى كه ده روز در يك محل نمىماند- نمازش در هر دو محل تمام است.
153-
كسى كه شغل او يا مقدمه شغلش سفر است، و در وقتهاى معيّن يا غير معيّن به اماكن
متفرّقه به فاصله هشت فرسخ يا بيشتر مسافرت مىكند، اگر آن اماكن را وطن قرار
نداده باشد، بايد در مقصد و مسير رفت و برگشت نماز را تمام بخواند؛ ولى اگر آن
اماكن را وطن دوم قرار داده باشد، بايد تنها در هنگام رفت و برگشت نماز را شكسته
بخواند.
154-
براى دو فرض مذكور در مسأله قبل چند حالت وجود دارد، كه از بيان حكم شرعى آنها حكم
شرعى امثال آنها نيز دانسته مىشود:
اول:
معلمى كه موظف است چند سال هر روز براى تدريس در مدرسهاى كه هشت فرسخ يا بيشتر از
وطنش فاصله دارد برود، و مثلًا پنج ساعت يا بيشتر تدريس كند و برگردد، بايد در آن
محل و در راه رفتن و برگشتن نماز را تمام بخواند.
دوم:
اگر همين معلم موظف باشد در ماه دو هفته هر روز پنج ساعت در مدرسه مذكور درس
بگويد، ولى او هفتههاى درسى در آن محل مىماند و هفتههاى تعطيلى به وطنش بر
مىگردد، اين فرد بايد در آن محل و در مسير رفت و برگشت نماز را تمام بخواند، و
همچنين است اگر در آن محل زيادتر از هفتههاى درسى بماند.
سوم:
اگر همين معلم به مدت پنج سال يا بيشتر در آن محل قصد توطّن كند، بايد در هر دو
محل نماز را تمام بخواند؛ ولى در راه رفت و برگشت بايد نمازش را شكسته بخواند.
چهارم:
مهندسى كه هر روز از وطنش جهت انجام كارهاى مهندسى به فاصله هشت فرسخ يا بيشتر
سركار مىرود، و گاهى در هفته يك روز سركار مىرود و به وطنش برمىگردد، بايد در
تمام اين سفرها نماز را تمام بخواند، و همچنين است حكم كارگرانى كه در انجام كار
مانند اين مهندس مىباشند.
پنجم:
سربازان و درجهداران ارتش، چنانچه فاصله محل خدمت و محل كار آنها از