اسم الکتاب : معارف اسلامى (مهدى موعود و فضايل رمضان و شبهاى قدر) المؤلف : محسنى، شيخ محمد آصف الجزء : 1 صفحة : 82
دارند، در مكتبهاى فكرى ميان انسانها اختلاف
وجود دارد. جهانبينى عدهاى از انسانها بر اين اساس استوار است كه زندگانى در
اين جهان را لغو و بيهوده مىدانند. زندگانى دنيا را پوچ و بدون فايده مىبينند و
به همين دليل دست به خود كشى مىزنند. در كشورهاى اروپايى خودكشىهايى زياد صورت
مىگيرد؛ يك وقتى آمار خود كشىها در آلمان را، در بعضى از كتابها و روزنامهها
مىخواندم، واقعاً وحشتناك بود. اگر انسان جهانبينى درست نداشته باشد، زندگى
برايش پوچ و بىمعنا مىشود. بقول شاعر بيدين:
خلقت من در جهان يك وصله ى
ناجور بود
من كه خود راضى به اين خلقت
نبودم زور بود
خلق از من در عذاب و من خود از
اخلاق خويش
از عذاب خلق و من يارب چهات
منظور بود
اختلاف
در جهانبينى
خطاب
به خدا مىگويد: خلقت من در اين جهان بىخود و بىفايده بود، من به خلقت خود راضى
نبودم؛ ولى به زور مرا خلق نمودى. حالا كه مرا خلق كردى، مردم از دست من به عذاب
هستند، من نيز از اخلاق بد خود رنج مىكشم. پروردگارا!! تو از عذاب خلق توسط من و
از عذاب من توسط اخلاق خودم چه منظور داشتى؟! اين شاعر راست مىگويد؛ براى اينكه
جهانبينى او از روح تاريك و كثيف بيرون شده است. روح او
اسم الکتاب : معارف اسلامى (مهدى موعود و فضايل رمضان و شبهاى قدر) المؤلف : محسنى، شيخ محمد آصف الجزء : 1 صفحة : 82