اسم الکتاب : عدالت صحابه در پرتو قرآن، سنت و تاريخ المؤلف : محسنى، شيخ محمد آصف الجزء : 1 صفحة : 54
آوردهاند؛ درحالىكه، اشعث بن
قيس از كسانى است كه پس از ارتداد دوباره در دوران خلافت ابى بكر اسلام آورد.[1]
اين
صحيحترين تعريفى است كه محققان اهل سنت، چون بخارى، استاد وى احمد بن حنبل و
پيروانشان برگزيدهاند.
ديگر
تعاريف صحابه
تعاريف
كماهميت ديگرى نيز درباره صحابه وجود دارد؛ از جمله، كسى كه يكى از اوصاف
چهارگانه ذيل را داشته باشد صحابى شمرده مىشود:
1.
همنشينى او با پيامبر صلّى اللّه عليه و اله طولانى باشد؛
2.
روايات پيامبر صلّى اللّه عليه و اله را حفظ كرده باشد؛
3.
در تاريخ آمده باشد كه همراه پيامبر صلّى اللّه عليه و اله در جنگها شركت كرده
است؛
4.
در زمان حيات پيامبر صلّى اللّه عليه و اله به شهادت رسيده باشد.
از
ديگر شروطى كه در تعريف صحابى نام بردهاند بلوغ و همنشينى با پيامبر صلّى اللّه
عليه و اله است؛ هرچند مدت آن كوتاه بوده باشد.
بررسى
و نقد تعريف ابن حجر
به
نظر نگارنده، تعريف يادشده مجمل و ناقص است؛ اشكالاتى كه به نظر مىرسد از قرار
ذيل است:
1-
مقصود از ملاقات چيست؟ افرادى در بعضى سفرها مانند «حجة الوداع» همراه پيامبر صلّى
اللّه عليه و اله بودند و در نماز به ايشان اقتدا مىكردند و سخن آن حضرت را
مىشنيدند،
[1] . محقق دقيق النظر و تيزهوش
مىفهمد كه اهل حديث بر چه اساس و استدلالهايى، اشعث بن قيس را در رديف صحابه
عدول مىدانند.
اسم الکتاب : عدالت صحابه در پرتو قرآن، سنت و تاريخ المؤلف : محسنى، شيخ محمد آصف الجزء : 1 صفحة : 54