اسم الکتاب : عدالت صحابه در پرتو قرآن، سنت و تاريخ المؤلف : محسنى، شيخ محمد آصف الجزء : 1 صفحة : 23
كميسيون تدوين قانون اساسى
بيشتر و جدىتر به فعاليت منطقى پرداختم، تا سرانجام اين آرزو در «لوى جرگه» قانون
اساسى بر مبناى عدالت اجتماعى و اخوّت اسلامى از بركت خون پاك شهيدان به دست آمد
«و للّه الحمد».
من
گاهى با شخص رئيس محترم كميسيون تدوين قانون اساسى پوهاند[1]
نعمت اللّه شهرانى صحبتهاى مفصلى داشتهام.[2]
آقاى شهرانى اخلاق خوب و عالى داشت، صحبتهاى من درباره اسلامى شدن قانون ساسى و
رسميّت مذهب جعفرى در قانون مذكور بود.
من
در جلسهاى به حامد كرزاى- رئيسجمهور وقت- گفتم: شيعه از تو توقع دارد، شيعيان در
طول تاريخ افغانستان محروم بودند و با توجه به نقشى كه در روند جهاد و آزادسازى
كشور داشتند، امروز مىخواهند به حقوق خود برسند، اين يك تعارف نيست. به وى گفتم:
من در سال 1270 شمسى. دوره عبد الرحمان، ديكتاتورى را درك نكردهام كه هزاران دختر
و پسر شيعه را به عنوان كنيز و غلام به پشتوها فروخت، و سرهاى شهداى شيعه را در
چهار دروازه قندهار آويزان كرده بود ... ولى اين را بايد بدانى كه با توجه به
جمعيت شيعه، ما يك پنجم را از دولت خواهانيم و بالاخره پس از تلاشهاى پيگير و
قاطعانه، ما پنج وزير در كابينه داريم، از آن بالاتر مسئله رسميت مذهب شيعه در
ماده 131 و 45 قانون اساسى افغانستان آمده است.
كرزاى
به من گفت: من مادههاى 131 و 45 را قبول دارم و سفارش هم مىكنم، ولى جواب علماى
اهل سنت در «لوى جرگه»[3] با شماست. گفتم عيب ندارد،
شما بفرستيد به «لوى جرگه»، من خود با علماى اهل سنت صحبت مىكنم و با بحث و
استدلال علمى آنها را راضى مىكنم، وقتى در كميسيون تفاهم رفتم با كمال تعجب