مكلفين تا آخر دنيا محفوظ مى ماند و احتمال كذب و
اشتباه از بين مى رفت كه نرفت.
موضوع
اخير اينكه:
به
شهادت اعتبار و آيات قرآن مجيد مومنين رستگار در همه دوره هاى تاريخ انسانى كم
بوده اند و اكثريت انسانها چه به خاطر اينكه خداى انبيا (ع) مانند بتها و معبودين
مشركين محسوس نبوده و يا بعلت استبعاد زنده شدن مردگان در قيامت و به خاطر استنكاف
از رهبرى انبيايى كه در ظاهر فقير و ضعيف بوده اند و يا بخاطر سختى از صرف نظر
كردن از لذتهاى مادى و يا عوامل ديگر، كافر بوده و هستند.
البته
جمع زيادى خصوصا كفار معاصر انبيا با اختيار خود مستحق عقاب شده اند، ولى فرستادن
دينى كه موجب سوزاندن اكثريت انسانها به دوزخ شود خلاف رحمت ارحم الراحمين و غنى
بالذات است. و اين بيان با ساير وجوهى كه قبلا ذكر شد متفاوت است، اين بيان تشريع
دين و ارسال رسل را منع مى كند و وجوه ديگر مى گويد انسان براى عبادت خلق نشده و
علت آفرينش او را نمى دانيم ولى چون انبيا آمده اند و ثابت شده كه از جانب خداوند
آمده اند بايد از آنان پيروى كرد، ولى براى آنانيكه چنين امرى ثابت نشده نقصى در
عصيانگرى آنان عقلا وجود ندارد. و جاهل قاصر مسئول نيست،
لِيَهْلِكَ مَنْ هَلَكَ عَنْ بَيِّنَةٍ.
51.
درختان كهن
تلويزيون
ايران در روز 6/ 5/ 1383 عكس درختى (سرو يا چنار) را در يزد ايران نشان داد و گفت
اين درخت چهارهزار و چند صد (احتمالا