پرسيدم: منظور از فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها چيست؟ فرمود: منظور توحيد است.[1]
ونيز در همان كتاب كافى از يكى ديگر از ياران امام صادق (ع) نقل شده: كه وقتى از
امام، تفسير ايه را مطالبه كرد، امام فرمود:
در
حديث مشابهى از امام باقر (ع) مى خوانيم كه در پاسخ «زراره» يكى از ياران دانشمندش
كه از تفسير آيه سوال كرده بود، فرمود: فطرهم على المعرفة به: «خداوند سرشت آنها
را با معرفت و شناخت خود قرار داد»[3]
حديث
معروف
«كل
مولود يولد على الفطرة حتى يكون ابواه هما اللذان يهودانه و ينصرانه و يمجسان»
كه
از پيامبر گرامى اسلام (ص) نقل شده نيز نشان مى دهد كه هر نوزادى بر فطرت اسلام و
دين خالى از شرك متولد مى شود و رنگهايى همچون يهوديت و نصرانيت و مجوسيت انحرافى
از طريق پدر و مادر (تربيت و محيط بد) به آنها القا مى شود.[4]
44.
خداشناسى در عمق فطرت آدمى
از
عارف خان سفير افغانى در مسكو نقل مى شود كه با دكتور جراحى رفاقت و رفت و آمد
داشت. روزى به بيمارستان او مى رود پس از كمى معطلى دكتور اورا در اطاق عمليات خود
مى پذيرد و به سفير مذكور