اسم الکتاب : روح از نظر دين، عقل و علم روحى جديد المؤلف : محسنى، شيخ محمد آصف الجزء : 1 صفحة : 92
آينده هم بحث خواهيم نمود (ان شاء الله الرحمن)
بهرحال
چنين تناسخى نه عقلا محالست و نه شرعاً باطل. و مخالف بايد دليل خود را ارايه
نمايد.
تجند
ارواح
در
روايت معتبر عبد الله بن ابى يعفور كه شيخ صدوق (ره) آن را در علل الشرايع نقل
نموده است، امام صادق (ع) مىفرمايد:
ان
الارواح جنود مجندة فما تعارف منها فى الميثاق ائتلف ههنا، و ما تناكر منها فى
الميثاق اختلف ههنا، و الميثاق هو هذا الحجر الاسود ...[1]
همانا
ارواح مانند لشكرهاى جمع شدهاى هستند، هر دسته كه در ميثاق با هم آشنا شدند در
دنيا با هم الفت پيدا مىكنند، و هر دسته كه در ميثاق مختلف شدند در دنيا نيز
اختلاف پيدا مىكنند، و ميثاق (گاه) همين حجر الاسود است.
اين
حديث با اختلافى در متن، چند سند ديگر نيز دارد و اكثر متون آن دلالت بر تقدم خلق
ارواح بر ابدان دارد و آنچه را كه شيخ مفيد در تأويل آن بيان نموده درست نيست.
احاديثى
كه در خلقت ارواح و انوار حضرت پيامبر اكرم (ص) (بحار الانوار ج 15) و ائمه (عليهم
السلام) وارد شده نيز بر تقدم خلقت ارواح بر ابدان دلالت دارد. چنانچه جميع
احاديثى كه بر تقدم خلقت روح بر ابدان دلالت مىكند گرد آورى گردد، شايد هيچ
دانشمند مذهبى جرئت رد يا تأويل آنها را پيدا نكند. و الله الهادى و الموفق.