مخلصين
كسانى هستند كه از اغواى ابليس در اماناند و ابليس از آنها مأيوس و نااميد است
قالَ فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ إِلَّا عِبادَكَ مِنْهُمُ
الْمُخْلَصِينَ (يوسف 24 و حجر 39 و ص 83).
مخلصين
جزاىشان فوق عمل شان است: وَ ما تُجْزَوْنَ إِلَّا ما
[1] - اين آيه نفخ دوم را بيان
مىكند، بنابراين، آيه بعدى مخلصين را از احضار تنها استثناء مىكند نه از فزع و
صعق كه مدعاى نويسنده است. فافهم.
[2] - مخلصين در اين آيه از عموم
مردم استثناء نشده و تنها از مكذّبين حضرت إلياس استثناء شدهاند، و كذا قوله
تعالى: فَانْظُرْ كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الْمُنْذَرِينَ إِلَّا عِبادَ اللَّهِ
الْمُخْلَصِينَ. بنابراين عدم احضار از امتيازات مخلصين شمرده نمىشود( فتأمل) و
اختصاص محرز نيست و ممكن است كه كلمهى( محضرون) در دو آيه مذكور به يك معنى نباشد
تا استثناء صحيح گردد.
اسم الکتاب : روح از نظر دين، عقل و علم روحى جديد المؤلف : محسنى، شيخ محمد آصف الجزء : 1 صفحة : 276