ادراك انسان بر دو گونه است نظرى و عملى زيرا ما
چيزهائى را درك ميكنيم كه حكايت از واقعيت آنها دارد هرچند تأثيرى در اراده و بسط
عضلات ما نداشته باشد و چيزهائى را درك ميكنيم كه خوبى و بدى (حسن و قبح) دارد
خوبيها و بديهائيكه بحكم وجدان لازم العمل يا راجح العمل است و يا لازم الترك و يا
راجح الترك است. در قرآن ميخوانيم: وَ عَلَّمَ
آدَمَ الْأَسْماءَ كُلَّها. بآدم همه اسمها
را تعليم نمود. وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها
فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها، قسم به
نفس (آدمى) و كسيكه او را برابر نموده است پس الهام كرده است بنفس بديها و خوبى او
را.