responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : رنگارنگ يا کشکول درويشي المؤلف : محسنى، شيخ محمد آصف    الجزء : 1  صفحة : 459

ب) اگر متهم نباشد از اصل تركه قبول مى شود و گرنه، از ثلث، و فرقى در اين حكم بين وارث و بيگانه نيست. و اين قول به اكثر علماء نسبت داده شده است؛

ج) اگر عادل باشد از اصل وگرنه از ثلث مجراء مى شود؛

د) اگر براى بيگانه اقرار كرده از اصل مال خارج مى شود و اگر براى وارث اقرار نموده چنانچه متهم نباشد باز از اصل خارج مى شود و اگر متهم باشد از ثلث (جواهر الكلام، ج 26 ص 78 و ساير كتب فقهيه)

مسايل البلوغ‌

1- البلوغ فى اللغة الإدراك و الوصول، يقال: بلغ الشى‌ء، يبلغ بلاغاً و بلوغاً: و صل و انتهى، و فى اصطلاح علمائنا عرف بتعريفين: الاول: بعضى علماى شيعه آن را به رسيدن به قابليت اين كه دخول كند و يا دخول را بپذيرد و به انبعاث شهوت قابليت داشته باشد؛ تفسير كرده اند.

مى‌گويم اين قول مستفاد از قرآن مجيد است.

الثانى: حالت انتقال كودكان به كمال و تمام و رسيدن به مرحله ى زنان و مردان. و اضافه كرده كه بلوغ از احوال طبيعى مشهور در لغت و عرف است. و از موضوعاتى نيست تا ما آن را بجز از جهت شرع همانند الفاظ عبادت ندانيم. (جواهرالكلام، ج 26 ص 4، 5)

علامت بلوغ طبيعيه و شرعيه و اين علامتها گاهى مشترك بين مرد و زن و گاهى اختصاص بيكى از آنان دارد:

علامات مشتركه‌

اول: احتلام است كه معناى آن خروج منى از زن و مرد است. و در خواب و بيدارى در وقتى كه احتمال منى مى رود. و احتلام در نزد فقيهاء علامت بلوغ‌

اسم الکتاب : رنگارنگ يا کشکول درويشي المؤلف : محسنى، شيخ محمد آصف    الجزء : 1  صفحة : 459
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست