اسم الکتاب : رنگارنگ يا کشکول درويشي المؤلف : محسنى، شيخ محمد آصف الجزء : 1 صفحة : 34
گفته مىشوند.
در
وجدانيات،[1] آنچه كه نفس آن ها را بدون
آلات درك مىكند نيز داخل مىشود مانند علم ما به ذات ما، علم ما به علم ما، و
صفات نفسانى ما مانند ترس، شادى، غم، گرسنگى، سيرى و امثال اين ها كه زياد است.
3-
متواترات: كه عقل به زيادتىگزارشات گزارشگران به وقوع آن حكم مىكند.
4-
فطريات: قضايايىكه عقل به آن ها به اعتبار اوسطى كه در موقع تصور اطراف و
حدود آن از ذهن بعد از شناخت دو طرف قضيه، غايب نمىشود. و به عبارت ديگر
قضايايىكه قياسات آن ها با آن ها مىباشد گفته مىشود.
5-
تجربيات: كه به سبب مشاهدات متكرره حكم مىكند ولى چون غالباً مشاهدات محسوس
همه افراد آن لايتناهى بوده و درك نمىشود، عموم حكم محتاج به قياس خفى عقلى
مىشود و صورت اين قياس عقلى چنين است: اگر تجربه ها اتفاقى و بدون ترتب سببى
مىبود، دايمى يا اكثرى نمىبود و تخلفى صورت مىگرفت؛ ولى تجربه دايمى يا اكثرى
مىباشد، پس علتى بين موارد تجربه و نتيجه وجود دارد؛ مثلًا ما افراد را مكرر مى
زنيم كه بدن آن ها به درد مىآيد و هيچ تخلفى بين زدن و درد وجود ندارد، مىدانيم
ضرب علت درد است و غير قابل تخلف. ولى در همه مواردىكه تجربه نشده است، اگر اين
قياس به وجود نيايد تجربه ديگر تجربه نيست بلكه استقراى ناقص است كه منطقى ها آن
را معتبر و قطعى نمىدانند.
6-
حدسيات: قضايايى استكه عقل به واسطه حدس نفس به مشاهده
[1] - وجدان به كسر واو بر قوه
مدركه و به ضم واو بر ادراك آن قوه اطلاق مى شود، و بقولى گاهى يكى بر ديگرى هم
استعمال مى شود.
اسم الکتاب : رنگارنگ يا کشکول درويشي المؤلف : محسنى، شيخ محمد آصف الجزء : 1 صفحة : 34