اسم الکتاب : توحيد اسلامى و نظرى بر وهابيت المؤلف : ناشناخته الجزء : 1 صفحة : 69
فصل پنجم: بناى قبور و نماز در نزديكى قبرها
آيا
تعمير قبور و انبياو اولياى خدا حرام و حتى شرك است؟
در
فتح المجيد شرح كتاب توحيد، ص 481، چنين فتوا مىدهد:: ان تعلية القبور من ذرائع
الشرك ووسائله؛ بلند كردن قبرها از اسباب شرك است.
و
در صفحه 32 و 483 آن: ان تجصيص القبور والصلاة عندها يشبه تعظيم الأصنام بالسجود
لها، والتقرب اليها؛ گچ كردن قبرها و نماز خواندن در نزديكى آنها شباهت به تعظيم
بتها و سجده كردن براى آنها و تقرب جستن به آنها را دارد.
صنعانى
در كتاب تطهير الاعتقاد من ادران الالحاد، ص 38، مىگويد: هؤلاء القبريون[1]
سلكوا مسالك المشركين حذو القذة بالقذة. طرفداران قبرها بدون كم و كاست، به
راههاى مشركين رفتهاند.
و
در صفحه 32 آن مىنويسد: ان تسمية القبر مشهداً، ومن فيه ولياً لا يخرجه عن اسم
الصنم والوثن ... نامگذارى قبر به مشهد و صاحب قبر را به ولى، او را از نام بت
بيرون برده نمىتواند (يعنى تعمير قبر و زيارت آن بتپرستى است).
در
صفحه 34 مىگويد: اگر بپرسى آيا كسانى كه به قبرها و اولياء اعتقاد دارند
مشركانند؟ مىگوييم بلى، آنچه از مشركين پديد آمده از اينان نيز به وجود آمده و
باهم برابرند، بلكه در اعتقاد و انقياد و بندگى پيشى گرفتهاند پس فرقى ميانشان
نيست.
ابن
تيميه مؤسس مذهب وهابيت در كتاب «اقتضاء الصراط المستقيم مخالفة أصحاب الجحيم» ص
457 مىنويسد: شيطان بسيارى از مردم را فريب داده است، و عمل بد آنان را زينت داده
و از اخلاص دين براى پروردگارشان، آنان را به سوى انواع شرك لغزانده است، به سفر و
زيارت رضاى غير خدا را قصد مىكنند و به غير خدا رغبت مىكنند و به سوى قبر پيغمبر
يا صحابى يا مرد صالح شد رحال مىكنند.
در
صفحه 334 چنين قلمفرسايى مىكند: اگر به نماز خواندن در نزديكى بعضى از انبيا و
يا صالحين قصد تبرك به نماز در آن مكان را داشته باشد، عين دشمنى با خدا و رسول و
مخالفت با دين خدا است، و بدعتى است كه خدا به آن اذن نداده است.