اسم الکتاب : تفسير منهج الصادقين فى الزام المخالفين المؤلف : كاشانى، ملا فتح الله الجزء : 1 صفحة : 171
كردم بر شما مراد بذكر آن تفكر است در آن و قيام بشكر آن و تقييد
نعمت بايشان جهة آنست كه انسان بالطبع غيور و حسود است پس هر گاه نظر بنعمتى كه
حقتعالى بر غير آن انعام فرموده غيرت و حسد او حامل وى مىشود بر كفران و سخط آن و
اگر نظر بنعمتى كرد كه بر او انعام كرده حب آن نعمت حامل او مىشود بر رضا و شكر
گذارى آن و نزد بعضى مراد باين نعمت نعمتى است كه حقتعالى باباى ايشان انعام
فرموده كه آن نجات دادن آنها بود از فرعون و غرق شدن و عفو كردن آنها را از اتخاذ
عجل و نعمى كه بر ايشان عطا كرده بود كه آن دريافتن زمان حضرت رسالت صلّى اللَّه
عليه و آله كه مبشربه بود در كتاب تورية و انجيل يعنى جميع نعم ابا را كه فخر و
مباهات شما به ايشانست و همه نعم خود را ياد كنيد و بشكر آن قيام نمائيد وَ أَوْفُوا بِعَهْدِي و وفا كنيد بر پيمان من كه در شأن پيغمبر امى صلّى اللَّه
عليه و آله و سلّم با شما بستهام در تورية چه حقتعالى در تورية آن حضرت را بنبى
امى صلّى اللَّه عليه و آله تعريف كرده كما قال اللَّه تعالى النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوباً
عِنْدَهُمْ فِي التَّوْراةِ
يعنى وفا كنيد بايمان آوردن بوحدانيت من و تصديق نمائيد بمحمد صلّى اللَّه عليه و
آله و اطاعت و امتثال من كنيد أُوفِ
بِعَهْدِكُمْ تا
وفا كنم بعهد شما بحسن اثابت يعنى تا جزاى وفادارى شما بر احسن وجه بشما رسانم
اضافه عهد در هر دو صورت بفاعلست و اضافه آن بمعاهد و معاهد هر دو جايز است و
احتمال آن دارد كه اول مضاف بفاعل باشد و ثانى بمفعول چه حقتعالى عهد كرده بود
بجانب ايشان بايمان و عمل صالح بواسطه نصب دلايل و انزال كتب و وعده داده بود
ايشان را بثواب بر حسنات ايشان و وفا باين هر دو عهد عرضى عريض است پس اول مراتب
وفا از ما اتيانست بكلمتين شهادتين و از حق تعالى حقن دماء و مال و آخر مراتب آن
از ما استغراق عارفست در بحر توحيد بحيثيتى كه از نفس خود فارغ شود چه جاى غير خود
و از خدا اعطاء اجل نعمت و اعظم مثوبتست باو و آنچه مرويست از ابن عباس كه اوفوا
بعهدى فى اتباع محمد (ص) اوف بعهدكم فى رفع الاضار و الاغلال) و از غير او كه
(اوفوا باداء الفرائض و ترك الكبائر اوف بالمغفرة و الثواب) و يا (اوفوا
بالاستقامة على الطريق المستقيم اوف لكم بالكرامة و النعيم المقيم) نظر بوسايط بين
المرتبتين است و گويند اضافه عهد در هر دو صورت بمفعولست و معنى آنكه وفا كنيد
بآنچه معاهده كردهايد بمن از ايمان و التزام طاعت تا وفا كنم بآنچه معاهده كردم
بشما از حسن اثابة و تفصيل اين عهد در اين آيتست كه لَقَدْ أَخَذَ اللَّهُ مِيثاقَ بَنِي إِسْرائِيلَ الى قوله وَ لَأُدْخِلَنَّكُمْ جَنَّاتٍ ... وَ إِيَّايَ فَارْهَبُونِ و از من بترسيد در نقض اين عهد و شكستن
اين پيمان و در هر چه اتيان بآن مينمائيد و ترك مىكنيد اين كلام اكد است در افاده
تخصيص از اياك نعبد چه با وجود تقديم مفعول تكرير مفعول شده وفاء جزائيه بجهت تضمن
كلام
اسم الکتاب : تفسير منهج الصادقين فى الزام المخالفين المؤلف : كاشانى، ملا فتح الله الجزء : 1 صفحة : 171