اسم الکتاب : گزيده شناخت نامه نماز المؤلف : محمدی ریشهری، محمد الجزء : 1 صفحة : 35
افزون بر آيات و احاديث اسلامى، متون متعدّدى در تورات و تلمود،
نشاندهنده وجود نماز و تشريع آن در دين يهود هستند. در تورات، به نماز سليمان
عليه السلام در حضور جمعى از بنى اسرائيل و تضرّع او و طلب بخشش براى بنى اسرائيل
كه از سرزمين خود رانده شده بودند، اشاره شده[1]
و در جايى ديگر از آن،[2] از پايان نماز سليمان عليه
السلام و بلند شدن وى از حالت ركوع و تبريك وى به حاضران براى نجات و آسودگى آنها
ياد شده است.
در باره نماز جماعت يهوديان،
در كتاب گنجينه تلمود آمده است كه علاوه بر عبادتها و نمازهاى فردى و خصوصى كه
انسان به وسيله آن، حاجات خود را از خدا مىطلبد، نمازهاى جماعتى نيز هستند كه
افراد موظّف اند در آن شركت جويند و آن را در كنيسه بخوانند.[3]
گفتنى است كه يهوديان نيز
مانند مسلمانان، واژه خاصّى براى نماز با لفظ «تفيلا» و اوقات معيّنى براى برگزارى
آن دارند.[4]
نماز در روزگار پيامبران
بنى اسرائيل
پيامبران متعدّدى پس از موسى
عليه السلام و پيش از عيسى عليه السلام از سوى خداوند برانگيخته شدهاند كه از
جمله آنان، اسماعيل صادق الوعد،[5] داوود، زكريّا و
[3]. ر. ك: براخوت 6 الف:«
دعا و نماز انسان، فقط در صورتى مورد اجابت قرار مىگيرد كه در كنيسه خوانده شود
.... هر آن كس كه در شهر او كنيسهاى وجود دارد و براى خواندن نماز بدان جا
نمىرود، همسايه بدى است».