هر
گاه يكى از شما، در نماز به سمت حريمى مىايستد، به آن نزديك گردد، و گرنه شيطان
از ميان او و آن مىگذرد.[2]
275.
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله:
هر
يك از شما در نماز، با خط كشيدن جلويش يا سنگ و يا هر چه يافت، براى خود حريمى
بسازد، اگر چه چيزى نماز مؤمن را قطع نمىكند.[3]
8/ 12: و اين چند كار
276.
امام على عليه السلام:
هيچ
يك از شما، سست و خوابآلود به نماز نايستد و به خود نينديشد؛ چرا كه در پيشگاه
پروردگارش ايستاده است. براى بنده از نمازش آن مقدارى مىماند كه در آن، حضور قلب
داشته است.[4]
277.
امام باقر عليه السلام:
هنگامى
كه در نماز ايستادهاى، به نمازت توجّه كن، كه تنها
[1]. مَنِ استَطاعَ مِنكُم
أن لا يَحولَ بَينَهُ وبَينَ قِبلَتِهِ أحَدٌ فَليَفعَل( سنن أبى داود: ج 1 ص 186
ح 699، مسند ابن حنبل: ج 4 ص 165 ح 11780).
[2]. إذا قامَ أحدُكُم فِي
الصَّلاةِ إلى سُترَةٍ فَليَدنُ مِنها، فَإِنَّ الشَّيطانَ يَمُرُّ بَينَهُ
وبَينَها( دعائم الإسلام: ج 1 ص 150، منتهى المطلب: ج 4 ص 336).
[3]. لِيَستَتِر أحَدُكُم
فِي الصَّلاةِ بِالخَطِّ بَينَ يَدَيهِ وبِالحَجَرِ وبِما وَجَدَ مِن شَيءٍ، مَعَ
أنَّ المُؤمِنَ لا يَقطَعُ صَلاتَهُ شَيءٌ( تاريخ دمشق: ج 8 ص 291 ح 2209، تاريخ
جرجان: ص 605 الرقم 1073).
[4]. لا يَقومَنَّ أحَدُكُم
فِي الصَّلاةِ مُتَكاسِلًا ولا ناعِساً، ولا يُفَكِّرَنَّ في نَفسِهِ؛ فَإِنَّهُ
بَينَ يَدَي رَبِّهِ عز و جل، وإنَّما لِلعَبدِ مِن صَلاتِهِ ما أقبَلَ عَلَيهِ
مِنها بِقَلبِهِ( الخصال: ص 613 ح 10، الكافى: ج 3 ص 299 ح 1).
اسم الکتاب : گزيده شناخت نامه نماز المؤلف : محمدی ریشهری، محمد الجزء : 1 صفحة : 189