اسم الکتاب : گزيده شناخت نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث المؤلف : محمدی ریشهری، محمد الجزء : 1 صفحة : 29
3. كتاب
كتاب،
مصدر با معناى اسم مفعول، از ريشه «ك ت ب» است. لغتشناسان قديم، اين مادّه را به
ضميمه كردن و جمعِ (به هم آوردن/ گردآوردن) دو يا چند چيز، نوشتن، واجب كردن،
دوختن[1] و نظاير اينها معنا كردهاند؛
اما برخى لغتشناسان معاصر، معناى اصلى اين كلمه را تقرير و تثبيت خارجى چيزى
مىدانند كه قصد شده، ولى صورت خارجى پيدا نكرده است. تقرير و تثبيت، گاه با جمع
كردنْ صورت مىپذيرد و گاه با نوشتن، واجب كردن و نظاير اينها. بدين ترتيب، معانى
ياد شده، همگى از مصاديق يك معنايند[2] و كتاب را از آن رو بدين نام
ناميدهاند كه معانى، كلمات و مقاصد غير مكتوب را در خود ثبت و ضبط و جمع مىكند.
برخى
قرآنپژوهان در وجه تسميه قرآن به «كتاب» گفتهاند: قرآن كريم به گونهاى خاص و
رسا، جامع انواع آيات، احكام، قصص، اخبار و علوم است و اين با معناى لغوى «كتاب»
(جمع) متناسب است و اين كلمه با كلمه «قرآن» كه در آن نيز معناى «جمع» موجود است،
تلاقى معنايى دارد؛ اما كلمه قرآن به جامعيت وحى محمدى صلى الله عليه و آله نسبت
به كتب انبياى پيشين يا علوم اشاره دارد و كلمه «كتاب» به جامعيت كتاب الهى نسبت
به آيات، احكام، قصص، اخبار و علوم.[3]
«كتاب»
به صورتهاى مختلف مانند معرّف به الف و لام تعريف،[4]
نكره،[5] موصوف،[6]
مضافٌ اليه،[7] و جمع[8]
بيش از 250 بار در قرآن و بيش از اين در روايات
[1]. العين: ج 5 ص 341؛
مفردات الفاظ القرآن: ج 1 ص 423؛ لسان العرب: ج 1 ص 698؛ مجمع البحرين: ج 2 ص 152
ماده« كتب».
[2]. ر. ك: التحقيق فى كلمات
القرآن الكريم: ج 10 ص 21 ماده« كتب».
[3].« اسامى و عناوين قرآن
كريم»، سيد محمد باقر حجتى، ميراث جاودان: سال 3، شماره 3 و 4، ص 24.