اسم الکتاب : گزيده شناخت نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث المؤلف : محمدی ریشهری، محمد الجزء : 1 صفحة : 112
كردند» و على عليه السلام به وصيت آن حضرت عمل كرد.[1]
ديدگاه
دوم: اجتهادى بودن ترتيب سورههاى قرآن
جمعى
معتقد به اجتهادى بودن ترتيب كنونى قرآن اند. مالك (م 179 ق)، طبرى (م 310 ق)،[2]
ابن فارس (م 395 ق)،[3] مكّى بن ابى طالب (م 437 ق)،[4]
عزّ الدين بن عبد السلام (م 660 ق)،[5] خطابى (م 388 ق)،[6]
و از بزرگان شيعه: محدّث نورى (م 1320 ق)،[7]
علامه طباطبايى،[8] آية اللَّه معرفت[9]
و جمعى ديگر، بر اين باورند.
درميان
قدما، قاضى ابوبكر ضمن تأكيد بر توقيفى بودن ترتيب آيات،[10]
بارها بر اجتهادى بودن ترتيب سورهها تأكيد كرده است.[11]
شواهد
ديدگاه دوم
اين
قول به جمهور نسبت داده شده است؛[12] اما ممكن است استناد اين نظر
به برخى، ناشى از ذكر روايات جمع قرآن پس از پيامبر صلى الله عليه و آله و سكوت
آنها در برابر آن باشد و نه تصريح به اين ديدگاه. مهمترين شواهد اين گروه عبارت
اند از: