اسم الکتاب : شناخت نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث المؤلف : محمدی ریشهری، محمد الجزء : 1 صفحة : 325
-/ «إنَّ» كه در اين آيه دو بار به كار رفته است.
-/
كاربست ضمير فصل «نَحْنُ» در فقره نخست آيه:
«إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ».
-/
«لام» در «لَحَافِظُونَ».
-/
مقدم شدن كلمه «لَهُ» بر واژه «لَحَافِظُونَ» در فقره دوم:
«إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ»، در حالى كه بر اساس نقش مفعولى
بايد پس از آن قرار مىگرفت. چنين تقديمى خود حكايت از نوعى اختصاص و تأكيد دارد.
سه. در
اين آيه، به جاى ساختار مفرد از ساختار جمع استفاده شده است كه بر اراده حتمى و
همراه با قدرت در تحقق وعده حفظ و صيانت قرآن دلالت دارد.[1]
به گفته زمخشرى آن جا كه مقام قدرت و عظمت و نشان دادن هيمنه خداوند است، از ضماير
جمع استفاده شده است؛[2] گويا خداوند مىخواهد اعلام
كند كه از تمام قدرت و لشكريان خود براى تحقق خواستهاش (حفظ و صيانت قرآن) بهره
مىجويد.
چهار.
ميان دو بخش آيه، رابطهاى منطقى و گسستناپذير برقرار است: در فقره نخست، بر نزول
قرآن از سوى خداوند تأكيد شده است كه آن را بايد نوعى مقدّمهچينى و اقامه برهان
براى فقره دوم دانست كه در آن، مدعا يعنى حفظ قرآن توسط خداوند ذكر شده است. گويا
چنين گفته شده است: ما قرآن را حفظ مىكنيم؛ زيرا قرآن از مبدأ علم، حكمت و قدرت
الهى نازل شده است. خداوند با احاطه علمى خود، از هر گونه تلاش براى دخل و تصرّف و
مقابله با قرآن، آگاه است و به سبب حكمت خود، مصلحت را در حفظ و صيانت قرآن
مىداند و با قدرت بى انتهاى خويش، همه كوششها را براى رويارويى با قرآن، بىاثر
مىسازد.