اسم الکتاب : شناخت نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث المؤلف : محمدی ریشهری، محمد الجزء : 1 صفحة : 299
بر جا مانده از زمان پيامبر خدا نيز غافل نماند و همين روش، راز
موفقيت عثمان در توحيد مصاحف بود.[1] برخى با استناد به قراين و
شواهدى نه چندان استوار، ادّعا كردهاند كه گروه توحيد مصاحف، مصحف امام على عليه
السلام را اساس كار خود قرار دادند[2] و على عليه السلام نسخهاى
از قرآن در اختيار داشته كه به فرمان پيامبر صلى الله عليه و آله برخلاف ترتيب
نزول، تدوين شده بود و اين نسخه غير از مصحف على عليه السلام است كه گفته شده بر
اساس ترتيب نزول بوده است.[3] برخى اين گفته سيد بنطاوس
را كه:
«عثمان،
قرآن را طبق نظر امير مؤمنان عليه السلام جمع كرد»،[4]
مؤيّد اين مطلب گرفتهاند.[5] هر چند پذيرش ادّعاى مذكور
مشكل است، امّا به هر حال، روند توحيد مصاحف، مورد تأييد على عليه السلام بوده
است.[6] در نتيجه، نسخههايى از قرآن
تهيه و به مراكز اصلى بلاد اسلامى فرستاده شد[7]
و عثمان، نسخه موسوم به «امّ» يا «امام» را در مدينه نگه داشت.[8]
اين كار (توحيد مصاحف)، مورد تأييد امير مؤمنان عليه السلام[9]
و ديگر صحابه بوده است.[10] البته ابن مسعود، احتمالًا
به علت اين كه جوانى كمسال و بى تجربه چون زيد، متولّى اين كار شده، ناراحت بوده
است.[11] بنا بر اين، عثمان، تنها
مردم را بر يك قرائتْ[12] يا همه را بر يك مصحفْ[13]
جمع كرد تا از اختلاف جلوگيرى شود.