اسم الکتاب : شناخت نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث المؤلف : محمدی ریشهری، محمد الجزء : 1 صفحة : 280
جمعى مانند ابن مسعود و ابَىّ بن كعب و ديگران، آن را چندين بار بر
پيامبر صلى الله عليه و آله خواندهاند.[1]
2.
روايات فراوانى وجود دارد كه اصحاب پيامبر خدا صلى الله عليه و آله قرآن را ختم
مىكردند، يا اين كه پيامبر صلى الله عليه و آله، آنان را به ختم قرآن تشويق
مىكرد. بنا بر اين، قرآن در زمان پيامبر صلى الله عليه و آله آغاز و پايانى داشته
است.[2]
3.
بنا به روايتى كه نزد اهل سنّت، «صحيح» شمرده شده،[3]
زيد بن ثابت مىگويد كه نزد پيامبر خدا صلى الله عليه و آله بوديم و قرآن را از
برگهها جمع مىكرديم.[4] پس معناى تأليف قرآن، مرتّب
كردن آيات و سورههاى آن با نظارت پيامبر صلى الله عليه و آله است، نه نگارش محض.[5]
4.
در روايات، نام عدهاى (چهار يا شش نفر يا بيشتر)[6]
از صحابه آمده است كه قرآن را در زمان رسول خدا صلى الله عليه و آله جمع كردهاند[7]
و اين كار زير نظر آن حضرت بوده است.[8] حمل «جمع» در اين روايات بر
«حفظ»- آنگونه كه بعضى پنداشتهاند-[9] بىدليل به نظر مىرسد،[10]
ضمن آن كه حافظان قرآن در عصر رسالت، به مراتب، بيش از اين عدّه بودهاند.[11]