اسم الکتاب : رفتار اخلاقى انسان با خود المؤلف : سبحانىنيا، محمد تقي الجزء : 1 صفحة : 110
آنچه كه آدمى مىتواند به عنوان محصول «حيات معقول» و ارمغان وجود
خويش به بارگاه خداوندى ببرد، فقط و فقط «قلب سليم» است كه بايد در اين دنيا براى
به دست آوردن و ساختن آن، حداكثرِ كوشش انجام گيرد. اين قلب سليم است كه مىتواند
جهان و انسان و ارزشهاى آندو را بشناسد و بس.[1]
نتيجه
آنكه بر اساس متون قرآنى و روايى، قلب ابزارى كارآمد و مهم براى كسب شناخت و معرفت
است و حالات گوناگونى چون بيمارى، كدورت، قساوت يا حتى مرگ و نابودى براى آن تصور
شده است. اين حالات برشمردهشده موجب ضعف و ناتوانى انسان در كسب معرفتهاى قلبى
كه از مهمترين و معتبرترين ادراكات انسان بهشمار مىرود، خواهد شد.
4.
وحى
يكى
ديگر از ابزارهاى شناخت، وحى است. مقصود از وحى، مجموعه آيات خداوند است كه بر
پيامبر نازل، و توسط او بر امتش خوانده و شرح مىشود. بىترديد منبع اصلى معارف
دينى و شناخت بهدستآمده از ناحيه آن معارف، وحى است. اين اثر نيز در پى كسب
شناخت از طريق منبع وحى و به تبع آن، روايات معصومان (عليهم السلام) است. در
ادامه، مطالب بيشترى درباره شناخت وحيانى به مثابه يكى از انواع شناخت، بيان
خواهيم كرد.
ه-
انواع شناخت خود
دانشمندان،
شناخت و معرفت را به حيثيات گوناگون تقسيم مىكنند كه يكى از آنها تقسيم شناخت به
دو نوع «حصولى» و «حضورى» است. از شاخصترين طرق كسب معرفت و شناخت، ادلّه، براهين
و آثار است كه اصطلاحاً به اين نوع شناخت «علم حصولى» گفته مىشود. كسب علم و
معرفت از راه حضور معلوم نزد عالم و شهود آن توسط عالم، نوع ديگر تحصيل شناخت است
كه به آن «علم حضورى» اطلاق مىشود. دانشمندان، معرفت را به اقسامى چون حسى، عقلى،
نقلى و شهودى تقسيم مىكنند و راه دستيابى به معرفت را از اين چهار راه ممكن
مىدانند. اما آنچه
[1]. شناخت از ديدگاه علمى و
از ديدگاه قرآن: ص 442.
اسم الکتاب : رفتار اخلاقى انسان با خود المؤلف : سبحانىنيا، محمد تقي الجزء : 1 صفحة : 110