قطعاً
اين [قرآن]، پيامى است ارجمند، در كتابى نهفته، كه جز پاكان نمىتوانند آن را مسّ
كنند [و به حقايق آن دست يابند]».
بسيارى
از مفسّران، اين آيه را به عدم جواز مسّ كتابت قرآن بدون طهارت (وضو و غسل) تفسير
كردهاند. شمارى ديگر، آن را اشاره به فرشتگان پاكى مىدانند[2]
كه به معارف قرآن آگاهى دارند، يا واسطه وحى بر قلب پيامبر صلى الله عليه و آله
بودهاند. و برخى نيز آن را اشاره به اين معنا مىدانند كه حقايق و معارف بلند اين
كتاب آسمانى، تنها در دسترس انسانهايى است كه از طهارت معنوى برخوردارند، چنان كه
در حديثى، پيامبر خدا صلى الله عليه و آله در تفسير آيه ياد شده، مقصود از
«مطهّرون» را «مقرّبان» درگاه الهى دانسته است؛[3]
ولى با توجّه به اطلاق آيه اشاره شده و عدم منافات تفاسيرى كه از آنها ياد شد،
مىتوان آن را اشاره به همه اين معانى دانست.
بنا
بر اين، هر چه بر طهارت معنوى انسان افزوده شود، قدرت فهم و درك او از حقايق و
معارف عميق قرآن، بيشتر مىگردد و بدين سان، وقتى آيه ياد شده را در كنار آيه
تطهير- كه به روشنى دلالت بر طهارت و عصمت مطلق اهل بيت عليهم السلام دارد- قرار
دهيم، به اين نتيجه مىرسيم كه آنان آگاهترين دانشمندان به معارف بلند قرآن
هستند، و كسانى كه