اسم الکتاب : درآمدى بر پيشگيرى از اعتياد با رويكرد اسلامى المؤلف : پسنديده، عباس الجزء : 1 صفحة : 205
اجتماعى ايستادگى نخواهند داشت. در تحقيقِ ياد شده همچنين اثبات
گرديده در صورتى كه افراد، محرّك ناخوشايندى از محيط دريافت كنند به طورى كه هيچ
گونه امكان تغيير و تأثيرگذارى بر آن نداشته باشند، دچار نوعى «درماندگى
آموختهشده»[1] خواهند شد؛ همان ضعفى كه از
ويژگىهاى شخصيتى معتادان است. تفسير اين يافته، اين است كه افراد مستعدّ اعتياد
كسانى هستند كه سابقه و تاريخچه بلندى از رويارويى با موقعيتهاى كنترلناپذيرِ
ناخوشايند را داشتهاند؛ موقعيتهايى كه به معتاد آموختهاند تا خود را در
جريانهاى پيرامونش بىاثر بداند و در اداره كردن سير حوادث، ناكام بيابد، مانند:
شرايطى كه درس خواندن به افزايش نمره نينجامد، گوش دادن به حرف پدر و مادر موجب
افزايش محبّت و توجّه نشود، سخت كار كردن موجب افزايش پول يا تشويق كارفرما نشود و
....
همچنين
در پژوهشى (گير[2] و همكارانش 1970) نشان داده
شده كه دانشجويان با اين باور غلط كه توانايى كنترل يك شوك الكتريكى دردناك را
دارند، راحتتر و با واكنش روانى كمتر، آن را تحمّل كردهاند. در يك بررسى، تورك[3])
1975) توانست با آموزش بيمارانش با راهبردهاى متفاوت و مديريت درد، تا دو برابر
مدّت افرادى كه تعليم نديده بودند، تحمّل درد را افزايش دهد.[4]
2.
تقويت خويشتندارى، عامل پيشگيرى از اعتياد
مفهوم
عامّ «خويشتندارى» در اسلام مانند ساير اديان، در فضاى وسيعى از دستورات دينى با
قيد كلّى «نبايدها» و يا قيد خاصّ «نبايدهاى اخلاقى»، قابل طرح است. «گناه اول» از
اصطلاحات ويژه ادبيات دينى برگرفته شده و مفهوم آسيبپذيرى نوع بشر در برابر
تمايلات درونى يا بيرونى اوست. ساير دستورات دينى در ابعاد فردى و اجتماعى، همواره
شاهد نهى و كنترل انسان مؤمن و دستور به خويشتندارى قلبى يا رفتارى در زمينههايى