اسم الکتاب : تربيت جنسى: مبانى، اصول و روشها از منظر قرآن و حديث المؤلف : فقيهى، على نقى الجزء : 1 صفحة : 138
كنشاند: يكى آنكه شخص را به قوانين اجتماعى مربوط مىسازد و ديگر
اينكه وى را به عنوان فرد، مشخص مىكند.[1]
به
علّت اين تغييرات و سردرگمىها، ممكن است كه نوجوان، هرروز يك قالبى را براى خود
انتخاب كند و فردا، آن را دور بريزد و قالب ديگرى انتخاب كند. اين مسئله در جوامع
پيچيده، مشكلتر از جوامع ساده است كه در آن، نقش هر فرد و هر گروه و هر زن و مردى
مشخّص است؛ امّا در جوامع پيچيده امروزى، اين مسئله، بسيار چشمگير است. هرچه جامعه
و ارزشها و معيارهاى آن، پيچيدهتر شود، هويّتيابى هم مشكلتر مىشود. البته
هويّت، بخشهاى فراوانى دارد، مثل:
هويّت
ملّى، هويّت شخصى، هويّت جنسى، هويّت دينى و ... آنچه در مبحث تربيت جنسى اهميت
پيدا مىكند، موضوع «هويّت جنسى» است كه پايه آن (همانطور كه گفته شد) در زمان
كودكى ريخته مىشود و منشأ بيشتر اختلالات هويّت جنسى نيز از دوران كودكى است و در
نوجوانى ادامه مىيابد. حتّى برخى از اختلالاتى كه در دوران بلوغ شروع مىشوند،
مانند «ترانس سكسواليسم»[2] يا «نارضايتى جنسيتى» نيز تا
حد زيادى، ريشه در دوران كودكى دارند.
آموزش
و تربيت در نوجوانى، مىتواند هويّت جنسى مطلوب را در نوجوان پديد آورد و از
اختلالات و رفتارهاى نابههنجار جنسى در آنان پيشگيرى نمايد. از جمله راههاى
تسهيل در هويّتيابى جنسيتى، اين است كه دختر و پسر نوجوان، از تشبّه خود به جنس
مخالف خوددارى كنند و به هيچ وجه، به خود اجازه ندهند كه چنين رفتارهايى را داشته
باشند؛ چون از نظر اسلام، اين عمل، حرام شمرده مىشود و مبادرت به اين نوع
عملكردها، محروميت دختر و پسر از رحمتهاى طبيعى خداوند را دنبال دارد.