اسم الکتاب : تربيت جنسى: مبانى، اصول و روشها از منظر قرآن و حديث المؤلف : فقيهى، على نقى الجزء : 1 صفحة : 135
همچنين سالهاى بلوغ، اغلب دوران سركشى و تمرّد و اضطراب نوجوان است.
سركشى
نوجوانها در برابر صاحبان اختيار و در برابر مقرّرات، مطلب تازهاى نيست و اگر
علاقهاى به تربيت و آموزش و رشد فرزندانمان داريم بايد آن را تحمّل كنيم.
آنا
فرويد، در مورد دنياى نوجوانى، معتقد است كه ناسازگارى نوجوان و رفتار غيرقابل
پيشبينى او طبيعى است. اگر با انگيزههايش مىجنگد و آن را قبول مىكند، اگر
درعينحال هم پدر و مادرش را مىپرستد و هم از آنها متنفّر است، اگر در برابر
ديگران تقليد مىكند.
درعين
حال، بىوقفه در جستجوى هويّت خويش مىگردد، اگر بيش از هر زمانى در زندگى،
آرمانگرايى مىكند و در قالب هنرمندان مىرود و سخاوت به خرج مىدهد و از خود
گذشته مىشود و اگر برعكس، خودمحورى و نفسپرستى و حسابگرى را انتخاب مىكند، كارى
طبيعى كرده است.
اگرچه
اين رفتارهاى ضدّ و نقيض در دوران بلوغ، تقريبا طبيعى است، امّا شخصيتى درحال شكل
گرفتن است و اين شكلگيرى، به گذشت زمان نياز دارد؛[1]
ولى با راهنمايى درست عاطفى مىتوان به تعديل اين حالتها پرداخت و زمينه تسهيل
سير طبيعى مطلوب را فراهم ساخت، براى اينكه والدين و مربّيان، متوجّه اين
نابهسامانىهاى روانى فرزندان و متربّيان خود در مرحله آغازين جوانى (نوجوانى)
باشند و رابطه عاطفى مناسبى با آنها برقرار سازند و در تعديل حالتهاى روانى آنان
كوشش نمايند. پيامبر صلّى اللّه عليه و اله با اشاره به تحوّلات روانى در دوران
نوجوانى مىفرمايد: