اسم الکتاب : اخباريگرى، تاريخ و عقايد المؤلف : بهشتى، ابراهيم الجزء : 1 صفحة : 483
بدين جهت، شيخ آن احاديث را جمع كرده و شواهدى را بر جمعهاى خود
آورده است. لذا تمام جمعهاى شيخ فتاوى او نيستند. برخى فتوا اويند و بعضى نيستند.[1]
عمل به اين
قضيه (جمع)، موجب سدّ باب ترجيح و هَرْج در فقه مىشود، در حالى كه دليلى بر اين
جمع هم نيست؛ بلكه دليل برخلاف آن از اجماع و نصكه همان اخبار ترجيح اند- داريم.
به همين جهت هم جماعتى از بزرگان رُوات كه فهميدهاند عمل به هر دو نمىشود، از
حكم خبرين متعارضين سؤال كردهاند و چنانچه عدم امكان عمل به هر دو را نفهميده
بودند، ديگر براى آنان تحيّرى باقى نمىماند كه سبب سؤال آنان شود. علاوه بر اين-
چنان كه در جوابى كه در علاج تعارض داده شده-، در هيچ خبرى از اخبار علاجيه وارد
نشده كه آن دو را جمع كن و تأويل ببر. مضافاً اين كه جمع كردن، مخالف اجماع است و
علماى اسلام از زمان صحابه تا به امروز پيوسته مرجّحات تعارض را بهكار مىبندند و
يك خبر را قبول و ديگرى را طرح مىكنند، بدون اين كه بين آن دو، جمع كنند.[2]
قضيه «الجمع
مهما أمكن أولى من الطرح» در اخبار ما نمىآيد؛ زيرا بسيارى از اين اخبار از باب
تقيّه و برخلاف حكم واقعى شرعى صادر شدهاند و اساساً چگونه ممكن است دو خبرى كه
در مقابل يكديگر واقع شدهاند و يكى حكم واقعى و ديگرى غيرواقعى است، جمع كرد؟ بله
اين حرف بر قواعد عامّه كه احاديث آنان از باب تقيّه وارد نشده، حرف درستى است و
ظاهراً اين قاعده از اهلسنّت گرفته شده است.[3]
و اگر قائلين
به جمع بگويند: اصل در هر دليلى، عملكردن به آن دليل است. پس جمع به هر دو دليل
در صورت امكان واجب است؛ زيرا ترجيح بدون مرجّح لازم مىآيد.[4]
در جواب گفته مىشود: اين حرف درستى است؛ ولى در مقام تعارض، امكان ندارد به هر دو
متنافى عمل شود، و الّا ديگر متعارض نيستند، مانند اين دو