اسم الکتاب : اخباريگرى، تاريخ و عقايد المؤلف : بهشتى، ابراهيم الجزء : 1 صفحة : 47
در مسائل
فقهى نيز اجتهاد مىكرد[1] و با اين كه اجتهادش مصون از خطا
نبوده،[2] امام رضا (ع) برخى از شيعيان را
در مسائل دينى، به او ارجاع مىداد[3] و به تعبير نجاشى، در علم و
«فتوا»، به او اشاره مىفرمود.[4]
6. فضلبن شاذان
ابومحمّد فضلبن شاذان (شادان) نيشابورى، از
فقيهان و متكلّمان سده سوم هجرى، و از اصحاب جوادالائمه و امام هادى (عليهما
السلام) بوده است.[5] در تأييد او همين بس كه امام حسن
عسكرى (ع) دوبار بر او رحمت فرستاد و خبر داد كه مردم خراسان، به موقعيت فضل، غبطه
مىخورند.[6]
فضل بن شاذان، با علماى اهلسنت نيز به بحث
مىنشست[7] و در مجموع، گرچه مقام فقهى او
جاى ترديد ندارد، در اجتهاد خود، اشتباهاتى هم داشته
[1]. كلينى در الكافى، دو باب براى كلام يونس منعقد كرده، و فتاواى
طولانى او را ذكر مىكند:« باب تفسير ما يحلّ من النكاح و ما يحرم والفرق بين
النكاح والسفاح والزنا و هو من كلام يونس»( ج 5، ص 570) و« باب العلة فى ان السهام
لا تكون اكثر من ستة و هو من كلام يونس»( ج 7، ص 83). افزون بر اين نيز گاهى نظر
او را بيان مىكند( ج 7، ص 115 و 121). فتواى او به وجوب حلق براى مرد در اولين
سفر حج يا عمره مفرده، معروف است( الدروس الشرعية، ج 1، ص 452). براى چند نمونه
ديگر از فتاواى او، ر. ك: تهذيب الأحكام، ج 9، ص 364، ذيل ح 1299، الإستبصار، ج 4،
ص 188، باب ميراث المجوس.
[2]. المقالات و الرسالات كنگره شيخ مفيد، ج 23، ص 43. سيد مرتضى، او و
فضل بن شاذان را به سبب پذيرش قياس، به تندى سرزنش مىكند( رسائل الشريف المرتضى،
رسالة فى إبطال العمل بأخبار الآحاد، ج 3، ص 311). شيخصدوق( كتاب من لا يحضره
الفقيه، ج 4، ص 213، ذيل ح 707) و علّامه مجلسى( مرآة العقول، ج 20، ص 431- 430)
هم پس از نقل برخى از كلمات او، به آنها اشكال مىكنند.
[3]. از جمله، در پاسخ به وكيل خويش در قم( إختيار معرفة الرجال، ص 483،
ش 910).
[4].« وكان يشير إليه فى العلم و الفتيا»( رجال النجاشى، ص 446، ش 1208).
[5]. رجال النجاشى، ص 306، ش 840؛ رجال الطوسى، ص 390، ش 574.
[6]. إختيار معرفة الرجال، ص 538، ش 1023 و ص 542، ش 1027؛ الاصول
الأصلية، ص 5.