اسم الکتاب : اخباريگرى، تاريخ و عقايد المؤلف : بهشتى، ابراهيم الجزء : 1 صفحة : 46
از تعبير
«عندى»، چنين برمىآيد كه او با اجتهاد خود بدين نتيجه رسيده است.[1]
4. هشامبن حَكَم
وى از اصحاب امام صادق و از خواصّ موسىبن
جعفر (عليهما السلام) شمرده مىشد و چون متكلّمى زبردست بود، در اصول دين و غيرآن،
با مخالفان بحث مىكرد. به استناد كتاب الألفاظ، او را نويسنده اوّلين كتاب در
مسائل علم اصول فقه، دانستهاند.[2] گرچه شهرت هشام در مباحث اعتقادى
و بهويژه امامت است، از شيخمفيد نقل شده كه او اهلفتوا و از اعلام و رؤساى شيعه
بوده كه حلال و حرام را از آنان فرامىگرفتند.[3]
5. يونسبن عبدالرّحمان
يونسبن عبدالرّحمان (م 208 ق)، يكى از فقيهان
و متكلّمان عصر حضور و از اصحاب امام كاظم، امام رضا و جوادالائمّه (عليهم السلام)
بوده است. رجاليان شيعه، وى را به
برترىِ علمى[4]
و وثاقت، ستودهاند، چندين اثر وى را نام بردهاند و مدح او را از زبان برخى
امامان نيز نقل كردهاند.[5] يونس نه فقط در مباحث كلامى از
عقل خويش بهره مىبرد و گاه، به خطايى بزرگ چون پذيرش جسم براى خداوند دچار مىشد؛[6] بلكه
[1]. المقالات والرسالات، كنگره شيخ مفيد، ج 23، ص 35.
[2]. الكافى، ج 1، ص 169، ح 3، إختيار معرفة الرجال، ص 271- 277؛ شرح
المواقف، ج 8، ص 383؛ تأسيس الشيعة، ص 310.
[4]. فضلبن شاذان درباره وى گفته است:« بعد از سلمان فارسى، در ميان
مردم كسى فقيهتر و داناتر از يونسبن عبدالرحمان نبود»( إختيار معرفة الرجال، ص
484، ش 914).
[5]. ر. ك: رجال النجاشى، ص 446، ش 1208؛ إختيار معرفة الرجال، ص 484، ش
915 و ص 489، ش 931؛ رجال الطوسى، ص 346، ش 5167؛ و ص 368، ش 5478؛ الفهرست، طوسى،
ص 266، ش 813؛ معجم رجال الحديث، ج 20، ص 201؛ الكنى و الألقاب، ج 1، ص 38؛ معجم
الرجال، ج 20، ص 203؛ تأسيس الشيعة، شهيد صدر، ص 311.
[6]. نمونه ديگر، اعتقاد وى به اين كه هنوز بهشت خلق نشده است( إختيار
معرفة الرجال، ص 480 به بعد).
اسم الکتاب : اخباريگرى، تاريخ و عقايد المؤلف : بهشتى، ابراهيم الجزء : 1 صفحة : 46