هر چيزى مباح
است و منعى ندارد تا زمانى كه علم پيدا كنى نهى در آن وارد شده است.
دلالت اين
حديث بر اباحه در مواردى كه نصّ و دليل نداريم و احتمال حرمت مىدهيم، از احاديث
ديگر روشنتر است.[3] شيخصدوق در الاعتقادات[4]
بر اباحه به همين حديث استناد كرده است.
اگر كسى
بگويد كه اين حديث، از جهت ارسال، ضعف سند دارد و نمىتوان با آن بر اصل اباحه
استناد كرد، در جواب گفته مىشود:
اوّلًا، از
جمله مخالفان اصل برائت، برخى از اخباريان هستند كه آنان در روايات، «فقيه» را
قطعى الصدور مىدانند- چنانچه پيش از اين بيان شد-. لذا صاحب وسائل الشيعة،[5]
حديث را پذيرفته و در صدد توجيه بر آمده است؛ ثانياً، چنين ارسالى كه صدوق روايات
را به پيامبر (ص) نسبت مىدهد، به سند ضررى نمىرساند؛ ثالثاً، برفرض كه سند، ضعيف
باشد، عمل مشهور،[6] ضعف سندش را جبران مىكند.[7]
در روايت
ديگرى به همين مضمون، علّامهمجلسى از امام صادق (ع) نقل مىكند:
الأشياء
مطلقة ما لم يرد عليك امر او نهى، و كل شىء يكون فيه حلال و حرام فهو لك حلال
أبداً ما لم تعرف الحرام مه فتدعه.[8]
[1]. ارسال يعنى اسقاط بعضى از روات و يا كسانى كه معصوم را درك
نكردهاند و از او روايت مىكنند.
[2]. كتاب من لا يحضره الفقيه، ج 1، ص 208، ح 937؛ عوالى اللئالى، ج 3، ص
166، ح 60.
[5]. وسائل الشيعة، ج 18، ص 128( صفات القاضى، باب 12)، ذيل حديث 60.
[6]. گفته شد كه عمل مشهور، ضعف سند را جبران نمىكند. حال برفرض كه ضعف
سند را جبران كند، روايت مرسل را نمىگيرد كه راوى آن معلوم نيست و ذكر نشده است!(
گفته استاد وحيد خراسانى در درس).