اسم الکتاب : اخباريگرى، تاريخ و عقايد المؤلف : بهشتى، ابراهيم الجزء : 1 صفحة : 417
مقدس بيان داشته باشد؛[1]
زيرا نبودن عقاب به خاطر نبودن تكليف واقعى نيست؛ بلكه به جهت نرسيدن و اعلام
نكردن تكليف با ماست.[2]
در باره اين
دليل، گفته شده در مواردى كه احتمال ضرر وجود دارد، عقل، به دفع ضرر محتملْ حكم
مىكند و يكى از مصاديق اين قاعده، در جايى است كه احتمال نهى وجود دارد و
درنتيجه، اين قاعده، خودش بيان عقلى است و مجازات با بودن اين قاعده، قبيح نيست.
به اين
اشكال، دو جواب نقضى و حلّى داده شده است:
يك. پاسخ
نقضى: اين احتمال ضرر در ناحيه فعل و شبهات وجوديه هم وجود دارد با اين كه شما در
آنجا توقّف را واجب نمىدانيد.
دو. پاسخ
حلّى: اولًا به مجرّد احتمال ضرر بدون اين كه احتمال از ناحيه اماره[3]
و غيرآن برخاسته باشد، عقل، حكمى ندارد؛[4]
ثانياً برفرض اين كه عقل چنين حكمى داشته باشد، قاعده «قبح عقاب بلا بيان» بر
قاعده «دفع ضرر محتمل»، حاكم و وارد است و بعد از آن كه عقل حكم كرد كه مجازات قبل
از بيان، قبيح است، ديگر احتمال ضرر و عقاب وجود ندارد و قاعده «دفع ضرر محتمل» در
شبهات بدوى، قبل از فحص و شبهات محصوره جريان دارد كه شارع بيان دارد و به آن
بيان، مجازات ثابت شده است.[5]
5. اخبار
ما رواياتى
داريم كه بيان داشتهاند در جايى كه نصّ و دليلى به ما نرسيده، مىتوان بر اباحه و
برائت استدلال كرد.[6] از آن جمله، روايات ذيل است: