اسم الکتاب : اخباريگرى، تاريخ و عقايد المؤلف : بهشتى، ابراهيم الجزء : 1 صفحة : 415
حكم و تكليف بوده باشد و مراد از «ايتاء»، اعلام بوده باشد نه إعطاء،
دلالت آيه بر مقصود، تمام مىشود[1] و همچنين آيه خَلَقَ لَكُمْ ما فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً[2] و
بسيارى آيات ديگر.[3]
2. اجماع
در مواردى كه
تكليف و بيانى به مكلّف نرسد، علما قائل به برائت شدهاند و اين اجماع را عدّهاى
از بزرگان (مانند: شيخصدوق، محقّق حلّى، علّامه،[4]
وحيد بهبهانى[5] و سيدمجاهد[6]
و برخى ديگر) نقل كردهاند.
شيخصدوق
مىگويد:
اعتقاد ما در
مواردى كه تكليفى به مكلّف نرسد، بر اباحه است و ارتكاب آن، مانعى ندارد مگر آن كه
نهى نسبت آن وارد شده باشد.[7]
بيان محقّق
حلّى، اين است:
علما اتّفاق
دارند در مواردى كه بيانشرعى نباشد، حكم بر برائت اصليه، باقى است.[8]
البته
اشكالاتى نسبت به اين اجماع شده كه اخباريان با اين اجماع مخالفت كردهاند و محقّق
در معارج الاصول،[9] از جماعتى از اماميه نقل
كرده كه قول به اباحه، جايز نيست، در جايى كه اباحه آن، ثابت نشده است؛ اگر هم
جماعتى نقل
اجماع
كردهاند، صلاحيّت براى حجّيت ندارد و فقط افاده ظن مىكند و ظن هم در اين
[1]. فوائد الاصول، ج 2، ص 21؛ نهاية الأفكار، ج 3، ص 201.