اسم الکتاب : اخباريگرى، تاريخ و عقايد المؤلف : بهشتى، ابراهيم الجزء : 1 صفحة : 398
حلال محمّد حلال الى يوم القيامة و حرامه حرام الى يوم القيامة.[1]
آنچه محمّد
(ص) حلال كرده تا روز قيامتْ حلال است و آنچه حرام كرده تا روز قيامتْ حرام است.[2]
رجوع عامى به
فقيه نيز از باب رجوع به رُوات احاديثى است كه قول معصومان (عليهم السلام) را نقل
مىكند كه درواقع، تقليد از امام (ع) است.[3]
مجتهدان، به
اين كلام اخباريان پاسخ دادهاند: اوّلًا: اين حرف اخباريان، تفصيل در مسئله تقليد
ميّت نيست؛ بلكه تفصيل در اصل تقليد است.[4]
ثانياً:
مجتهدان بين روايت و فتوا فرق مىگذارند و اگر گذشتگان به فتاوى علىبن بابويه در
نبودن نصوص عمل مىكردند، از آن جهت است كه آن فتاوى و فتاواى اصحاب ائمّه، با
فتاوايى كه در نزد ما عمل مىشود، فرق داشتهاند؛ زيرا اغلب آنها مضامين روايات
بوده و چنانچه اخباريان، مطلق فتاوى را مضامين اخبار مىدانند، و آن فتاوى، اخبارى
است كه نقل به معنا شده و براى مجتهد و مقلّد، حجّت است،[5]
در صورتى كه علم و يا ظنّ معتبر پيدا كنيم كه اين الفاظ منقول، با اصل در افاده
معنا و عام و خاص و مطلق و مقيّد، يكى است و مانند ترجمه فارسى، فقط در عبارتْ
اختلاف دارند.[6]
ثالثاً: رجوع
عامى به فقيه، از باب رجوع به خُبره است، نه از جهت اين كه راوى حديث است.
رابعاً:
برفرض اين كه قبول كنيم رجوع عامى به فقيه، از باب رجوع به راوى حديث است، با اين
حال، ممكن نيست كه عامى، به فتواى ميّت بهعنوان راوى