اسم الکتاب : اخباريگرى، تاريخ و عقايد المؤلف : بهشتى، ابراهيم الجزء : 1 صفحة : 364
1. امام باقر (ع) مىفرمايد:
من أفتى
الناس برأية فقد دانالله بما لا يعلم و من دانالله بما لا يعلم فقد ضادّالله حيث
احلّ و حرّم فبما لا يعلم.[1]
كسى كه براى
مردم به رأى خود فتوا دهد چيزى را كه نمىداند دين اخذ كرده، و خدا را با آن عبادت
مىكند، چنين كسى خودش را شريك خداوند در وضع شريعت و حلال و حرام براى بندگان خدا
قرار داده است.
2. امام صادق
(ع) به عبدالرحمانبن حجّاج فرمود:
ايّاك و
خصلتين ففيهما هلك من هلك ايّاك ان تفتى الناس برأيك و تديّن بما لا تعلم.[2]
از دو خصلت،
نفس خود را دوركن كه عدّه زيادى در اين دو به هلاكت رسيدهاند: يكى اين كه به رأى
خود براى مردم فتوا نده؛ دوم، چيزى را كه نمىدانى، از دين قرار مده [و معتقد نباش
كه از دين است].
محمّدامين
استرآبادى و شيخحرّ عاملى، بر اين عقيدهاند كه مراد از رأى، آن است كه مجتهد در
فتوا دادن، به دليل ظنّى و اجتهاد، تمسّك مىكند.[3]
مرحوم فيض
آورده كه جمهور متأخّران مىگويند كه رأى، همان قياس است؛[4]
ولى رأى، اعمّ از قياس و اجتهادى است كه بين فقهاى متأخّر ما رايج و متعارف است.[5]
مجتهدان نيز
در پاسخ به استدلال به اين روايات گفتهاند: اوّلًا: دلالت اين روايات بر آنچه
گفته شد، قطعى نيست. لذا مرحوم مجلسى مىگويد: مراد از رأى، آن ظنونى
[1]. الكافى، ج 1، ص 58، ح 17؛ وسائل الشيعة، ج 18، ص 25( باب عدم جواز
القضاء و الحكم بالرأى و الاجتهاد و ...)، ح 12؛ الفصول المهمّة، ص 535( باب عدم
جواز العمل بشىء من الاجتهادات الظنّية فى نفس الأحكام الشرعية)، ح 3.
[2]. الكافى، ج 1، ص 42، ح 2؛ الخصال، ج 1، ص 52، ح 66؛ وسائل الشيعة، ج
18، ص 10، ح 3؛ بحارالأنوار، ج 2، ص 114، ح 6.