اسم الکتاب : اخباريگرى، تاريخ و عقايد المؤلف : بهشتى، ابراهيم الجزء : 1 صفحة : 358
دوطريق در ترجيح اخبار است.[1]
مجتهدان جواب دادهاند: آن اجتهادى كه در بين اهلسنّت، جايز و رايج- كه عمل به
رأى و استحسان و قياس مىكردند-، در نزد شيعه، منع شده است،[2]
چنانچه سيّدنعمة الله جزايرى به آن اعتراف كرده است.[3]
تصانيف
ابنجنيد- كه از فقهاى متقدّم بود-، به خاطر عملكردن به قياس، مورد اعتماد قرار
نگرفت.[4] شيخمفيد در ردّ اجتهادات او
كتابى به نام النقض على ابنالجنيد فى اجتهاد الرأى نوشته است.[5]
همچنين رواياتى كه مىگويند: «مجتهد اگر به واقع برسد، اجرى ندارد و چنانچه خطا
كند، بر خداوند دروغ بسته است»، منظور، اجتهادى است كه در شرع از آن نهى شده و به
كسى اجر مىدهند كه به حكم خداوند، از طريق مخصوصى كه مقرّر شده برسد، و اگر كسى
به حكم خدا از غيرطريق مقرّر برسد، اجرى ندارد. نيز مانند اين مىمانَد كسى بگويد:
هركس از اين دربْ بر ما وارد شود، براى او درهمى است. و چنانچه كسى از درب ديگر بر
او وارد شود، استحقاق دريافت درهم را ندارد؛ بلكه استحقاق مجازات دارد كه بدون
اذن، بر او وارد شده است، و كسى كه قياس كند و خطا و اشتباه شود، كذب بر خدا بسته
است و گناه كسى هم كه به فتواى او عمل كند، بر دوش اوست.[6]
امّا بايد
گفت كه آن اجتهادى كه در بين شيعه رايج بوده و در تمام اعصار، در فهم ظواهر كتاب و
سنّت و احكام الهى از آن استفاده مىشده، نهى نشده است. هرچند مقدّمات آن در اعصار
اوّليه، كم، و طُرُق آن، سهل و آسان بوده، با اين حال، در زمان غيبت تا اكنون، به
مقدّمات اجتهاد افزوده شده و متوقّف بر علوم و معارفى شده است.[7]
لذا ما روايات زيادى داريم كه بيان داشتهاند وقتى اخبار تعارض كرد، به