اسم الکتاب : اخباريگرى، تاريخ و عقايد المؤلف : بهشتى، ابراهيم الجزء : 1 صفحة : 307
فصل
سوم: نگاه اخباريان به علم كلام و حكمت و منطق
1.
اخباريان و منطق
اخباريان
(مانند برخى از گذشتگان)، منطق را نه مطلقاً مهمل دانستهاند، و نه مطلقاً هم قبول
كردهاند؛ بلكه بين عدم خطا در صورت، و احتمال خطا و اشتباه در موادّ قياسات و
مبادى آنها تفصيل قائل شدهاند. محمّدامين استرآبادى، علوم نظرى را دو نوع
مىداند:
1. علومى كه
به مادّه منتهى مىشود كه آن مادّه، نزديك به حس است و قضاياى آن، بر حسْ اعتماد
مىكند. وى هندسه، حساب، رياضيات و بيشتر ابواب منطق را از همين قبيل مىداند. وى
معتقد است كه در نتايج اين دسته از علوم، خطا پيش نمىآيد؛ چرا كه مىدانيم معرفت
صورت، از امور واضح است، و عالمان، به قواعد منطق آشنا هستند، و نيز مىدانيم كه
منطق، از خطاىِ در صورت (مانند موجبه بودن صغرا و كلّيه بودن كبرا)، جلوگيرى
مىكند. بدينوسيله، استرآبادى، منطق را در علومى كه مربوط به عالم حس و مادّه
هستند، مىپذيرد و كاربرد آن را لازم مىداند.
2. علومى كه
منتهى به مادّه مىشود؛ ولى مواد و مبادى آن، از حس، دور است و نمىتوان مواد را
به وسيله حس، از خطا حفظ كرد. علومى چون: حكمت الهى و طبيعى، كلام، اصولفقه، و
علومى كه به مسائل نظرىِ فقهى و بعضى از قواعد منطقى مىپردازند، از اين قبيلاند.
در اين علوم، ممكن نيست كه نتايجشان را با دليل حس، اثبات كنيم؛ چون از حس، دور و
جدا هستند و به عقل هم (چنانچه در
اسم الکتاب : اخباريگرى، تاريخ و عقايد المؤلف : بهشتى، ابراهيم الجزء : 1 صفحة : 307