اسم الکتاب : اخباريگرى، تاريخ و عقايد المؤلف : بهشتى، ابراهيم الجزء : 1 صفحة : 270
البته در ميان قائلان به حسن و قبح عقلى، برخى اصل تحسين و تقبيح را
از بديهيات عقليه مىشمارند[1] و بعضى ديگر، آن را مورد
اتفاق همه عقلا- اعم از كفّار و مؤمنان و مسلمانان؛ به استثناى اشاعره- مىدانند.[2]
ديدگاه
اخباريان درباره حسن و قبح
در اين باب،
اخباريان نيز با ديگر عالمان شيعه همرأىاند و حسن و قبح عقلى را قبول دارند.[3]
براى نمونه، استرآبادى صاحب رجال (م 1028 ق) مىگويد:
تشكّركردن از
خداوند قبل از آن كه شرع بيايد، به حكم عقل واجب است.[4]
شيخحسين
كركى (م 1076 ق) نيز معتقد است كه اگر كسى حسن و قبح عقلى را نفى كند، هرگز نخواهد
توانست به هيچيك از گزارههاى دينى جزم پيدا كند؛ زيرا چنين كسى، جارىشدن معجزه
از سوى دروغگويان را روا مىداند، و خُلفوعده از ناحيه پروردگار را نيز مجاز قرار
مىدهد، و چنين مبنايى، مفاسد
بسيارى دارد؛
از جمله اين كه ديگر اطمينانى بر صدق گفتار انبيا پيدانمىشود.[5]
سيّدنعمة الله جزايرى نيز مىگويد:
از جاهايى كه
عقل به تنهايى دلالت مىكند وجوب ردّ وديعه و قبح ظلم و حسن و صدق و انصاف است.[6]
[1]. الملازمة بين حكمَى العقل والشرع عند الشيخ الأنصارى، ص 72.
[2]. الحقّ المبين فى تصويب المجتهدين و تخطئة الأخباريّين، ص 8.
[3]. براى آگاهى از ديدگاه فاضل تونى در اين باره، ر. ك: الوافية فى اصول
الفقه، ص 171.
مرحوم نراقى نيز براى حسن و قبح عقلى،
چنين استدلال مىكند كه:« ... بعضى از افعال است كه اهل تمام ملل و نحلّ، چه شريعت
را قبول داشته باشند و چه نداشته باشند، حكم به حسن و يا قبح آن مىكنند، و چنانچه
حسن و قبح عقلى نباشد، مىبايست آنهايى كه شريعت را قبول ندارند، در نزد آنان نه
حسنى باشد و نه قبحى، و مىبايست تمام افعال در نزد آنان مساوى باشد»( مناهج
الأحكام و الاصول، ص 140).